The Musical Box: Intellektuell eller bara romantisk?

lördag 15 mars 2014

Intellektuell eller bara romantisk?

KATE BUSH – THE KICK INSIDE – 1978

Jag trodde inte jag skulle kunna få in orden romantiskt och intellektuellt i samma recension. Men där hade jag fel. Jag hade inte räknat med Kate Bush och The Kick Inside...
Men å andra sidan, hur intellektuell kan en 19-åring* vara? Jag tror inte Kate Bush vid den späda åldern var helt på det klara med de djupare filosofiska frågorna, även om hon var på god väg. Så det är kanske mest romantik ändå?

Men inget fel i det. För The Kick Inside innehåller knappast några vanliga popsånger. I alla fall inte såna som en tonåring skulle få för sig att göra. Moving, The Man With The Child In His Eyes, Wuthering Heights är alla mycket udda för sin genre.

Sen har vi det här med Kate Bushs extrema röst. Jag är rätt säker på att det finns många som inte klarar av hennes höga sopran. Åtminstone inte alltid.

Nog för att det är både häpnadsväckande och exceptionellt, men ibland går det över gränsen. Så tycker jag...ibland. Men vid de tillfällen när jag har sinnesstyrka nog att uppskatta hennes sångröst uppskattar jag också den här LP:n.

Då är det nästan så jag skulle vilja påstå att The Kick Inside är ” en perfekt popskiva”. Den får vara hur intellektuell eller hur romantisk den vill...

Nr: 1176/2222

* På sina ställen sägs det att hon av 18 när den här skivan gjordes, men jag är rätt säker.

3 kommentarer:

  1. Visst hade väl David Gilmour ett finger med i spelet vad gäller skapande av denna plattan? Det kan i så fall förklara mycket av dess ytterligheter mellan att vara intellektuell och romantisk.

    SvaraRadera
  2. Jodå, det stämmer. Han var med och hjälpte till att producera skivan.

    SvaraRadera
  3. Faktum är att Kate bara var 15 år (ungefär) när hon skrev vissa av låtarna, vilket imponerar, men visst, kanske också får en att fundera ännu mer över vilka insikter hon då hade hunnit nå.

    SvaraRadera