The Musical Box: Innovativt av Madness

lördag 30 mars 2019

Innovativt av Madness

MADNESS – RISE & FALL – 1982

Jag missade Madness fjärde platta när den var ny. Det dök ju upp så mycket annat kul de där första åren på 80-talet, också, så det var svårt att hänga med. Visst blev Our House en ganska stor hit, men då hade jag fullt upp med Ebba Grön, Imperiet och andra kul grejer.
De flesta andra missade också skivan. Till och med madnessfansen tappade bort den på vägen. Orsaken till det sägs ha varit att Madness året innan släppt samlingsskivan Complete Madness, som blev en succé. När den här skivan dök upp var folk liksom lite trötta på Madness intensiva skasound.

Att Rise & Fall var något annat än Madness tidigare skivor insåg inte jag förrän jag fick tag i skivan alldeles nyligen. Jag köpte den faktiskt för en tia på en loppis för flera år sedan. Men sen blev den stående fram till nu.

Nu när jag äntligen tar mig tid att lyssna på allvar inser jag att det var ett fynd. Förutom att skivan var i kanonskick är jag just nu fascinerad på plattan. Our House kunde jag ju, men inte de andra låtarna.

Madness hade här tonat ner sina tuffa skabeats och visade upp en hel karta av nya spännande kunskaper; jazz, vaudeville, pop, allt mixat med bandet fräcka sound, raggae och ska. Rise & Fall är inte som debutskivan One Step Beyond, som nästan är bedövande i sin intensitet.

Här slås man i stället av hur skickliga Madness är som musiker, hur de anpassar sig till ett delvis nytt sound, som känns både fräscht och innovativt modigt.
Det skulle kunna vara så att Rise & Fall till en början känns svår att komma överens med. För min del tog det ett antal lyssningar innan jag hittade rätt. Men är det så att man kommer över det stadiet finns ju alltid Our House. Sen blev ju Tomorrow´s Just Another Day också en sjysst hitsingel. Bara för de låtarnas skull är den här LP:n värd att ha hemma.

Nr: 1521/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar