The Musical Box: En demo-CD med So Divine

fredag 15 mars 2019

En demo-CD med So Divine

SO DIVINE – KOMODO ROCK THING – slutet 90-talet...

Det här var ett kul återseende, So Divines demo-CD som jag fick någon gång i slutet av 90-talet. Då tyckte jag det var en rikigt kul platta. Det visade sig att jag tycker det nu också. Upptäckte att So Divine var så fräcka att de gjorde en cover på Alice Coopers klassiker Caught In A Dream.
So Divine var jönköpingsbandet som verkligen höll till i ett garage, men det var knappast garagerock de lirade till omgivningens förtvivlan gissar jag, utan tung malande stoner-rock. En period strax innan 1000-årsskiftet kändes det som att de börjat bli rätt etablerade och lite halvkända i jönköpingstrakten, åtminstone.

Nu för tiden går det inte ens att googla på So Divine. Det enda som dyker upp är en text jag publicerade här på bloggen för väldigt många år sedan, vilket i sin tur var en tidningsartikel jag en gång i tiden skrivit för Folkbladet Jönköping.

Då hade de nog inte gjort den här demon, det skulle jag ha kommit ihåg. Men säkert någon, eller några andra. Nu när jag letar i samlingen hittar jag hela fem demoinspelningar från So Divine, ingen av dem med årtal.
Den äldsta i samlingen är en kassett som bara fått namnet Demo 2. Sen en rad CD-skivor med tre eller fyra låtar; In A While, Superficial Clean, City Park demo, och så den här Komodo Rock Thing med sex låtar. En hembränd CD och egentillverkat omslag som So Divine nog lagt ner en del jobb på. Är detta den sista som spelades in? Jag kan inte historien.

Komodo-demon avslöjar att So Divine hade en ganska melodiös ådra också, det var inte bara stenhårda riff och distade gitarrer. Det var mer än ”bara” stonerrock.

Det här är en riktigt bra demoplatta som jag nu, 20 år senare, tycker är riktigt underhållande att lyssna på. Eftersom jag är av den äldre årgången är givetvis Caught In A Dream min nutida favorit.

Nr: onumrerad, ingår i min jönköpingssamling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar