The Musical Box: Skramligt välgörande för kroppen nyttig rock and roll

söndag 24 mars 2019

Skramligt välgörande för kroppen nyttig rock and roll

WILMER X – SILVER – 2000

Spelade Nisse Hellbergs Silverlåt från 2000 på nästan våldsamt hög volym. Fick lite Marc Bolankänsla, lite Electric Warrior och The Slider. Googlade på Silver och hittade en text på Wikipedia som berättade att Nisse Hellberg hade tänkt tillbaka på sin ungdom när han skrev låtarna till Silver, då han lyssnade på Electric Warrior.
Jo, den känslan lyckades Nisse Hellberg förmedla. Att Silver är en 70-talsinspirerad rockplatta märker ett tränat öra direkt, det vill säga ett sånt öra som är så pass gammalt att det växte upp i början eller mitten av 70-talet. Det var en bra rockskola.
Mina öron fick sin musikaliska grundutbildning ungefär vid den tiden, och en av läromästarna var bland annat var Marc Bolan. Så när Nisse Hellberg satt och tänkte på T. Rex när han skrev, så gjorde jag det när jag fick höra låten. Det är inte telepati, det är bara rock and roll.

Silver är andra retroplattan av Wilmer X. Det började 1998 med CD:n Primitiv när Nisse Hellberg satte ner klacken så det stänkte i den svenska popmyllan, hoppade av radiopoptåget i farten och gick tillbaka till sina rötter, skramlig välgörande, för kroppen nyttig och friskvårdande rock and roll.

Silver fortsätter i nästan samma spår som Primitiv och känns precis lika upphetsande garagedoftande. Det är en sån där platta jag mer än gärna spelar...vilket jag gör nu igen då skivan i somras släpptes på vinyl.

Nr: 760/2222

Texten har publicerats tidigare, men då jag numera är stolt ägare till den nysläppta vinylupplagan (silverfärgad så klart) tar jag mig friheten att lägga ut samma text igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar