The Musical Box: Årets bästa skivköp

torsdag 31 december 2009

Årets bästa skivköp

2009 blev året då jag återupptäckte LP-skivan. Jag dammade av min gamla Technics SL-12:a och började rota i skivsamlingen på nytt. Ett fantastiskt roligt år med andra ord. Det blev också det år jag köpte flest LP-skivor någonsin. Faktiskt betydligt fler än på den tiden det begav sig.

Detta mest beroende på tur – jag kom till rätt plats i rätt tid, precis när någon oförstående lämnat in en hel samling till en second hand-butik i Jönköping. Och jag hittade dessutom ett par riktigt kul annonser på Internet och kunde via ett par kortare resor utöka samlingen ytterligare. Priset är ju dessutom ganska avgörande. Jag har det här året köpt plattor för priser mellan tre och tio kronor. Då är det lätt att skaffa många...

Faktum är att jag inte har någon ordentlig koll på hur många LP-skivor jag köpt i år. Det är nog flera hundra.
Men här är några av årets bästa klipp:

Jack Green – Humanesque
En synnerligen svårfångad platta som bara letade sig till Sverige i ett fåtal exemplar. Briljant pop i punkens efterdyningar.





Nirvana – Nevermind

Fattar inte varför jag inte köpt den tidigare. Men nu fick jag äntligen tag i detta monument.


Van Morrison – Hymns to the Silence
En dubbel-LP från 1991. Jag är helt fast.

Grand Funk – E Pluribus Funk
Inte så mycket för musiken. Omslaget är coolast, färg och form som en silverdollar.





Elephants Memory – Elephants Memory

Typisk psykedelisk 60-talspop. Vad som gör just den här skivan så speciell är att den fortfarande är oöppnad. Ett kap!

Bob Dylan – Oh Mercy
Dylans största verk sedan Blood on the Tracks sägs det. Daniel Lanois producerar och gör det här till ett mästerverk.

Rejoice – Rejoice
Psykedelisk 60-talspop från Kalifornien. Hur bra som helst.

The Collage – The Collage
Ännu ett fynd på en loppmarknad. Kan spelas hur många gånger som helst.

Syl Sylvain - ...and the Teardrops
De gamla New York Dolls-medlemmarna verkar ha en viss förkärlek för det här med bombastiska prylar. Det gör inget, den här plattan är kul.

Jefferson Airplane – Surrealistic Pillow
Det här var ett klipp. Köpt på skivmässan i Huskvarna. Somebody to Love och White Rabbit på samma LP, kan det bli bättre?

Nu är det bara att hoppas att 2010 blir lika kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar