The Musical Box: En sängfösare med klass

lördag 21 december 2013

En sängfösare med klass

Här kommer mitt första julklappstips. Den här är till pappa...

JETHRO TULL – NIGHTCAP – 1993

Den här dubbel-CD:n hör till kategorin ”bara-ett-nödvändigt-inköp-när-man-har-precis-allt-med-Tull-men...”. Nightcap är egentligen inget annat än en CD utgiven ungefär 20 år för sent med massor av gammalt tidigare kasserat material.

En typ av utgivning som blev populärt bland skivbolagen på 90-talet. Det borde inte vara särskilt intressant. Men naturligtvis är det jättekul att lyssna på en sån här platta för en gammal tull-fan som jag.
Nightcap består av två cd-skivor (den finns inte på vinyl), varav den första innehåller det digra material som kasserades när Ian Anderson spelade in A Passion Play i början av 70-talet. Den CD:n är fantastiskt spännande.

Om jag inte har helt fel var det så att Tull mer eller mindre var klara med inspelningen av LP:n när Ian bestämde sig för att låtarna inte höll måttet och inspelningen gjordes om...vilket senare utmynnade i mastodontverket A Passion Play, ett av Tulls mest sågade och hatade album. Här får man det Tull aldrig släppte då.
Att han gjorde så är bara att beklaga. Det här materialet är betydligt roligare att lyssna på. Att Jethro Tull var som bäst i början av 70-talet är det ingen tvekan om. Det är spänstigt, fräckt och innovativt.

Att det till stora delar handlar om instrumentala saker gör absolut ingenting. Det är till och med så att min favorit på skivan är nio minuter långa instrumentallåten Critique Oblique.

Den andra CD:n skulle jag däremot kunna hoppa över. Den innehåller låtar/outtakes från åren 1981 till 1991. Varav mycket kommer från det sena 80-talet, den tid när album som Broadsward & The Beast och hemska Under Wraps föddes.

Vad som lättar upp stämningen något är dock en del kvarglömda saker som förmodligen petades från War Child eller kanske Minstrel In The Gallery.

Sen gillar jag skivomslaget. Jodå, Ian bjuder verkligen in till en Nightcap. Han har humor också. För gamla Tull-fans tror jag den här dubbel-CD:n funkar alldeles utmärkt som sängfösare.

Nr: 206/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar