The Musical Box: Are you ready Steve..?

lördag 8 september 2018

Are you ready Steve..?

SWEET – BALLROOM BLITZ – 1973

Efter Smoke On The Water ett av de mest välkända intron som finns i rockvärlden. ”Are you ready Steve...aha..., Andy...yeah... Ballroom Blitz är på grund av det Sweets mest välkända singel.
Det var också den allra första låt jag hörde med Sweet och – som alla andra – blev jag förälskad upp över öronen. Nu tycker jag det är lite märkligt, egentligen är det ju en ganska tjatig låt. Visst är glamrock och bra tryck, men...

Nja, det som var då får vara så. Det blir bäst så. Något halvår efter jag fått tag i singheln bytte jag bort den mot Bowies Let´s Spend The Night Together, som var en dyrgrip redan på den tiden. Den kostade mig två sweetsinglar (Blockbusters tror jag), Steve, Andy och de andra stod inte så högt i kurs jämfört med Bowie.

Nu har jag dock köpt Ballroom Blitz igen. Kunde inte motstå den när jag hittade den längst fram i en låda på skivmässan i Huskvarna. Introt är precis lika bra idag, men resten har som sagt blivit lite tjatigt...
Ballroom Blitz var en av alla de singlar hitmakarduon Nicky Chinn och Mike Chapman skrev till Sweet. De hade en lång rad litsinglar tillsammans; Fox On The Run, Hell Raiser, Blockbuster, Little Willy, Big Wam Bam, The Six-Teens. Mer bubblegumpop än glamrock, men det var så Sweet lanserades av sitt skivbolag.

B-sidan på singlarna lämnades dock oftast åt Sweet själva. Där kom det fram att bandet egentligen hade helt andra planer än att lira trevlig och lättsam radiopop. De ville lira hård rock (vilket de fick göra senare). Det är därför en del sweetsamlare tycker deras singelbaksidor är roligare än a-sidan.

Rock & Roll Disgrace på Ballroom Blitz flipsida är inget undantag. Det är en sjysst hårdrocklåt. Nästan ingen av Sweets b-sidor togs därför med på någon av gruppens samtida LP-album. Undantaget när det gäller den här singeln är att Ballroom Blitz inte heller fanns med på någon LP från den tiden, förutom på ett antal samlingsalbum.

Nr: 140/singel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar