The Musical Box: Två sweetsinglar mot en Bowie

onsdag 26 september 2018

Två sweetsinglar mot en Bowie

DAVID BOWIE – LET´S SPEND THE NIGHT TOGETHER – 1973

Let´s Spend The Night Together fick nummer ett i min lilla singelsamling. Det är dock inte den första singel jag fick, det var John Lennons What You Got. Men det gick ju inte att ha den som första skiva, Bowie var så mycket fräckare...
Jag bytte till mig skivan av en klasskompis i åttan mot två sweetsinglar, den ena var Ballroom Blitz den andra kan ha varit Blockbuster. Det var ett okej byte, två mot ett var ungefär skillnaden mellan Bowie och Sweet på den tiden. Jag bytte till mig en mottsingel också, mot en ELO, så det var en bra affär.
Let´s Spend The Night Together hade dragningskraft, den hade blivit förbjuden att spela och Stones tvingats byta ut textrader för att få spela den live; Let´s Spend The Night Together mot Let´s Spend Some Time Together.

Stones egen version från 1967 (finns på amerikanska pressen av Between The Buttons) hade jag dock aldrig hört, bara hört talas om när jag fick tag i Bowies singel. När jag sen fick höra den tyckte jag så klart att Bowies var fräckare och så mycket elakare.

Känner så lite nu för tiden också, det var nog kärlek vid första ögonkastet. David Bowie spelade aldrig in särskilt många coverlåtar, albumet PinUps från 1973 är ett undantag. Men Let´s Spend The Night Together hittar man inte där utan på Aladdin Sane som gavs ut samma år. Där finns även b-sidans Lady Grinning Soul.

Nr: 1/singel

Jag har skrivit om denna singel tidigare, men gör det nu igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar