The Musical Box: Upptäckt alldeles för sent

torsdag 13 september 2018

Upptäckt alldeles för sent

JOHN LENNON - #9 DREAM/WHAT YOU GOT – 1974

Min allra första singel...som jag inte uppskattade alls då. Jag fick den av en kusin som hört att jag också gillade skivor. Men en John Lennon-singel uppskattades inte av en 13-åring som lyssnade på Slade och försökte lära sig texten till Get down and get with it.

Det är därför den har nummer två i min samling. Jag kunde ju inte ge första numret till en Beatlesskiva.

Nej, nummer ett i samlingen fick i stället Bowies Let´s Spend The Night Together, det var tuffare.

Det tog flera år innan jag insåg den här skivans storhet, sent 70-tal. Om det är #9 Dream eller What You Got som är a-sidan på singeln har jag dock inte tänkt på förrän nu.

För min del spelar det dock ingen roll. Båda låtarna är hämtade från fantastiska Walls & Bridges som jag också upptäckte alldeles för sent, sent 70-tal.

Men det var What You Got jag fastnade för då. Det var en fräck funkig låt där John Lennon släpper ut sin sorg och ilska. Varför fick jag reda på långt senare. What You Got är en av tre från Walls & Bridges som handlar om Johns separation från Yoko Ono. Bless You och Going Down On Love är de andra två.
What You Got finns i flera olika demoversioner, vilka senare givits ut på skiva. Låten började sitt liv som rockabillylåt inspirerad av Carl Perkins och Little Richard. Men när Lennon senare blev fascinerad av det tidiga 70-talets disco och funk fick låten en helt ny kostym, inspirerad av The O´Jays.

#9 Dream är också en ypperlig poplåt, drömsk, nästan suggestiv. Även den upptäckte jag betydligt senare än när jag fick skivan. Det borde kanske varit den som den här texten skulle handlat om, upptäckte jag nu, alldeles för sent.

Nr: 2/singel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar