The Musical Box: Behaglig eelsskiva att lyssna på

tisdag 10 december 2019

Behaglig eelsskiva att lyssna på

EELS – TOMORROW MORNING – 2010

Det tionde albumet från Eels överraskar, både positivt och lite negativt. Det är nämligen första gången jag har lite svårt att direkt komma överens med Mark Oliver Everetts musik. Skivan känns till en början introvert. Och låtarna tilltalar mig inte heller direkt.
Det var så klart en besvikelse. Fram till Tomorrow Morning hade jag haft såna där omedelbara och oförglömliga upplevelser med alla Eels album, till och med garagerockplattan Hombre Lobo. Men inte den här gången.

Möjligtvis berodde det på förväntningarna. Tomorrow Morning var det tredje och sista albumet i en trilogi som började med stökiga Hombre Lobo, fortsatte i samma spår med End Times där man förstod att temat var ensamhet.

Min tanke var väl att Tomorrow Morning skulle avsluta serien på ungefär samma musikaliska sätt. Men Eels, Mark Oliver Everett, är naturligtvis inte så förutsägbar, det borde jag förstått.

Tankarna om ensamheten finns där, där är den röda tråden, men musikaliskt tycker jag detta album skiljer sig från de tidigare. Nåja, min besvikelse visade sig dock ganska snabbt vara övergående.

Tomorrow Morning är nämligen ett sånt där album som tar lite tid på sig, behöver utrymme och tid för att man ska se, höra och förstå hela sammanhanget och låtarnas storhet. När jag väl kom förbi det hindret blev det betydligt intressantare att lyssna på skivan.
Tomorrow Morning har inte riktigt samma vasst skrapiga sound som på tidigare plattor. Det distade gitarrsoundet, de torra trummorna och telefonrösten finns där, men är något nedtonat. Jag trodde först inte det skulle funka, men det gör det.

Jag har nu kommit fram till att Tomorrow Morning är en av de mer behagliga eelsskivorna att lyssna på. Några favoritspår kan jag inte välja ut, den här gången får helheten gälla. Albumet släpptes både på vinyl och CD.

Jag hade tur och fick tag i den påkostade och snygga digiupplagan med en bonus-cd innehållande fyra låtar. Här är soundet något mer uppskruvat, lite mer som vanligt alltså. Här är det lättare att hitta favoriter, inte minst första spåret Swimmimg Lesson.

Nr: 287/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar