The Musical Box: Fristående fortsättning av Fu Manchu

fredag 1 februari 2019

Fristående fortsättning av Fu Manchu

NEBULA – TO THE CENTER – 1999

En 20 år gammal skiva som nu släppts på vinyl. Jag missade Nebula totalt i slutet av 90-talet. På den tiden letade jag fortfarande vinyl, nya CD-skivor la jag inte ner så mycket tid på.
Inte helt säker på att jag hade greppat skivan då ändå. Fu Manchu var lite för mycket, tyckte jag då. En fortsättning på det skulle förmodligen bara intresserat mig lite, lite. Men när jag nu hittade en nypress från Heavy Psych Sounds till reapris kunde jag inte låta bli.
Nebula är en fristående fortsättning på de gamla stonerhjältarna. Gitarristen Eddie Glass och trummisen Ruben Romano drog igång detta projekt att ha hoppat av från Fu Manch 1997. To The Center är deras första i en rad plattor.
To The Center är ett betydligt intressantare album än jag först trodde mig veta. Soundet är givetvis galet rått, Fu Manchuinfluenserna är självklart betydande. Men samtidigt mer lyssnarvänligt, åtminstone för mig.

Nebula har på den här skivan hittat ett heavy psychsound jag kommer väldigt bra överens med, beroende på att mer tyngd lagts på det psykedeliska innehållet än på hårda skitiga riff.

Det är visserligen ingen skiva jag skulle kunna spela när det kommer gäster. Men absolut en sådan platta jag gärna rekommenderar till likasinnade.

Nr: 1378/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar