The Musical Box: Landet - Rönnbloms obehagliga sanningar

lördag 16 februari 2019

Landet - Rönnbloms obehagliga sanningar

ANDERS F RÖNNBLOM – THE CAVIAR PIZZA MAN IS BACK - 2013

Kaviarpizza lär vara en svindyr delikatess med rysk kaviar. Hmm, jag hade väl mer tänkt mig Svennes eller Kalles, om man nu skulle våga testa det nån gång. Lite mer folkligt i det här landet, något för mig.
Caviarpizza är också ett CD-album med Anders F Rönnblom från 1994. Jag har det inte. Det är svårt att få tag i F-ets gamla CD-skivor nu för tiden. Men nu är kaviarpizzan aktuell igen.

The Caviar Pizza Man Is Back är Anders F Rönnbloms comeback efter några års tystnad på skivfronten. Det är det första i en serie om tre album på temat Landet-Folket-Jaget.

Jag blev inte särskilt övertygad första gången jag hörde skivan. Tyckte det var lite för mycket återanvändande av gamla gimmicks, trix och välbeprövande ordvändningar.

Jag hittade direkt massor av kopplingar till allt från Ramlösa kvarn till Rapport från ett kallt fosterland, Krig & fred & countrymusic och Vit flagg. Och sen var Jesus tillbaka också (däremot inte Marx och Billy the kid). Det kändes både lite roligt och lite dammigt...
Anders F har alltid mycket att säga. Men det är först efter ett par lyssningar det går igenom. Nu viskar han fruktansvärda och obehagliga sanningar i mitt öra och gör känslan obekväm och irriterad. Det förstärks av den svala musiken.

Det är texterna som står i centrum.
”Det har inte hänt mycket på 30 år
det kalla fosterlandet det består”
Det har inte hänt mycket på 40 år
tramset i trädgården, det består”.

Det är en kall och cynisk värld Anders F beskriver. Deprimerande, utan framtidstro, allting går att få, men ingenting är gratis. Och han är förbannad och besviken på de styrande i ”Rheinfeldtland”, ”Vem leder kampen för dom sjuka och svaga”. Jag blir rädd när jag inser att det är det landet jag bor i.

The Caviar Pizza Man Is Back är ett starkt album av Anders F. Det är inte plakatprogg, det är inte pop, det är knappast rock. Men det är ett högst påtagligt och politiskt aktuellt album som berör.
Trilogin Landet Folket Jaget består av de tre CD-skivorna
The Caviar Pizza Man Is Back (Landet)
The Cosmopolitan Cupcake Conspiracy (Folket)
The Subliminal Solo Inferno (Jaget)

Nr: 193/CD

Texten har publicerats tidigare, men då jag numera har hela trilogin och kan jämföra publicerar jag den igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar