The Musical Box: Fem timmar mellan Köln och Hamburg

lördag 8 december 2018

Fem timmar mellan Köln och Hamburg

Grönlandsresan - Första etappen på resan gick med tåg från Köln till Hamburg där vårt skepp väntade på oss.

EROC – EROC - 1975

Tågresan mellan Köln och Hamburg tar fem timmar då är väntetiden för den obligatoriska förseningen på en timme inte inräknad. Efter ett par stationer börjar naturen utanför ser likadan ut som tidigare, enformigheten tränger sig på och petar i ryggslutet med vassa naglar.
Den sista delen av resan känns värst, från Bremen och ner till Hamburgs centralstation. Som tur är har jag fem gig med låtar i min mobil. Jag har laddat med med electronica, det är ju Tyskland jag reser genom.
Eroc är trummisen i Grobschnitt som mitt under bandets storhetsår även hann med att spela in eget material, elektronica. Det är hans musik jag har i hörlurarna, vilket redan i Wuppertal (ett par stationer från Köln) visar sig vara det rätt. Det är monotont och enformigt, precis som järnvägens envisa dunkade och de anonyma städerna som svischar förbi utanför kupéfönstret.

Känns inte allt för avancerat, mer som ett test av den tidens gränser. Vilket jag tror det kan ha varit. I mitten och slutet av 70-talet var electroniva något helt nytt och spännande. Vissa, många i Tyskland, såg det som svaret på framtidens musik. Eroc var inte ensam; Kraftwerk, Neu, Ash Ra Tempel...
Skillnaden är att Erocs musik påminner lite om den förstaklassvagn jag sitter, vilken jag trodde skulle ha betydligt bättre standard, men är ungefär lika bra som en dåligt underhållen svensk SJ-vagn i andra klass...

Säkert tycker andra något helt annat. Men jag tycker det är lite för mycket blippande och loopande för att jag ska uppskatta Eroc på allvar.

Tycker vid en jämförelse med till exempel Kraftwerk och Ash Ra Tempel att Eroc inte håller riktigt samma kvaliteter. Men duger det som underhållning på en fem timmar lång och enformig tågresa genom Tyskland borde det å andra sidan vara ganska okej...

Nr: 1363/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar