The Musical Box: Rockhjälte från Orkneyöarna

måndag 24 december 2018

Rockhjälte från Orkneyöarna

Grönlandsresan – Kirkwall, sista stoppet på vår tre veckor långa resa. Två dagar efter vi lämnat Orkneyöarna gick vårt skepp tidigt på morgonen den 26 augusti in i Hamburgs hamn igen. Det är är sista inlägget om min resa, passande nog utlagt på julafton. Så denna text får bli min julhälsning till er som läst. God Jul!

KRIS DREVER – IF WISHES WERE HORSES – 2016

Något gick fel i kommunikationen mellan mig och försäljaren på Grooves Records i Kirkwall. Möjligtvis berodde det på orkneybornas säregna dialekt som undera fornnordisk och sen skotsk påverkan har blivit en typ av engelska som i mina öron blir nästan obegriplig.
Jag var egentligen ute efter progressiv rock från från Orkney, vilket visade sig inte finnas, i stället enades vi om att det fick bli ”vanlig” rock. Och så plockade försäljaren, i samråd med en rad andra besökare i skivaffären, fram den är LP:n. Så den fick det bli.
Det kan ha varit för att det är den enda skiva som på senare år trycks upp med en artist från Orkney. Men rock är det inte. Kris Drever är i stället en ganska trevlig singer/songwriter med lokalpatriotiska känslor för Orkney, det vill säga folkmusik. Med de attributen har han haft stor framgång både på Orkneyöarna, där han betraktas som hjälte, och stora delar av Skottland, där han ses som ett lite udda inslag.
Jag som är helt okänslig för finstämnd pop och trubadurhantverk jämför främst Kris Drever med storheter som Crosby-Nashs musik, men tycker nog inte Drever håller fullt ut för det, bara nästan.
Möjligtvis kan man spåra ”det nordiska vemodet” i hans låtar, vilket Orkneys historia skulle kunna göra gällande. Ögruppen var fram till 1472 en norsk provins, erövrad av vikingar redan på 800-talet. Det lever idag i högsta grad kvar i orkneybornas medvetande.
Hur som helst en trevlig platta att ha i samlingen. Att jag och försäljaren på Grooves sen inte riktigt förstod varandra tar jag inte särskilt hårt. Jag lär inte kunna åka tillbaka till Kirkwall i första taget så skivan får bli ett trevligt minne från det besöket.

Nr: 1250/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar