The Musical Box: Folkmusik från Orkneyöarna

söndag 23 december 2018

Folkmusik från Orkneyöarna

Grönlandsresan – Kirkwall på Orkney, en dags båtresa närmare Skottlands kust från Shetland.

SALTFISHFORTY – BERE – 2017

Den enda skivaffären i Kirkwall, Orkneys huvudstad, är en märklig butik. Här samsas nya och begagnade böcker med vinyl-, CD-skivor och musikinstrument. Men det slutar inte där.

I en annan avdelning säljs leksaker, längre in finns souveniravdelningen och sen förmodligen andra avdelningar också. Det är en sån där affär man kan gå vilse i. Grooves heter stället och ligger på en sidogata till Kirkwalls Main Street.
Det orsakade en viss uppståndelse när jag gick in där och berättade var jag kom från och att jag letade efter rockmusik från Orkney. Jag fick genast hjälp av en försäljare som till sin hjälp direkt fick ett par skivbläddrare, stamkunder som visade sig ha koll på det mesta i backarna.
Men att få fram rockband från Orkney visade sig vara svårare, ett lokalt deathmetalband var vad som fanns, men samtliga mina medhjälpare kom fram till att det nog inte var något för mig. I stället föreslog de en vinylskiva med lokala rockhjälten Kris Drever, och så den här skivan Bere med Saltfishforty. Så dem köpte jag.
Någonstans på vägen hade det dock förmodligen uppstått något slags missförstånd. Saltfishforty är definitivt inget rockband utan en duo som spelar folkmusik från Orkney på gitarr och fiol. Visserligen har de haft stora framgångar i sin genre, skivan har sålt bra även utanför Orkney och duon har spelat ett stort antal internationella folkmusikfestivaler. Men folkmusik är inte och har aldrig varit min grej.
Ett byte låter sig icke göras, det är lite för långt till Grooves från Norrahammar. Så jag behåller skivan, sorterar in den under kategorin souvenirer och tycker ändå det blev en ganska rolig historia av hur jag kom över den och uppståndelsen mina skivköp gjorde i affären.
Förmodligen är Saltfishforty betydligt mer värda än så. Jag har läst recensioner om skivan, som verkligen har hyllats. Speciellt tar många skribenter upp den i genren märkliga hybrid som uppstått när man korsar skotsk folkmusik och med nordisk. Att Saltfishforty dessutom lägger till vissa inslag av balkanmusik sägs göra det än mer intressant.

Den nordiska kopplingen är helt logisk. Orkney erövrades av norska vikingar redan på 800-talet var fram till 1472 en norsk provins med en styrande norsk jarl, då öarna överlämnades till Skottland.

Orkneyborna är stolta över sitt ursprung, dialekten som pratas på öarna innehåller många nordiska ord och betoningen är ungefär densamma som i norskan. Många gatunam och platser i Kirkwall har nordisk anknytning. Så Orkneys fornnordiska arv lever i högsta grad.

Nr: 210/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar