The Musical Box: Deep Purple och soul

torsdag 10 januari 2019

Deep Purple och soul

DEEP PURPLE – STORMBRINGER – 1974

Stormbringer är en lysande bra rocklåt. Den borde räknas in bland Deep Purples klassiker...eller gör den det kanske? Jag vet inte.
Stormbringer är Deep Purple nästan i nivå med vad de gjorde på In Rock och Machine Head, tung, rå och skitig rock. Det nya är funk, som om de lyssnat in sig på Aerosmith, men givetvis utan att sen kopiera en enda ton.

Det är lite trist att resten av albumet Stormbringer inte hänger med på den nyheten. Utan låten Stormbringer är det är faktiskt en sån där LP man frestas att kalla usel.

Jag har mina aningar, för efter den här skivan lämnade Ritchie Blackmore bandet. Visserligen kör han sina riff som vanligt, men det verkar oinspirerat och uttråkat. Han hade nya planer på gång så klart, och trivdes väl inte helt i sällskapet.

Som jag och David Coverdale. Jag har svårt för hans röst. På något sätt passar han inte in i Deep Purple-soundet och jag kan naturligtvis inte låta bli att jämföra med Gillan...

Coverdale är en utmärkt sångare, men inte i Deep Purple, som inte var något soul-funkband...och aldrig ville eller skulle bli det.
Några fler låtar än Stormbringer?
Nää...tror inte det. Men Soldier of Fortune är en otäck ballad.

Omslaget är dock snyggt, ett av Deep Purples bästa. Men nästan alla deras skivomslag från 70-talet var njutningar i sig; Machine Head, Who Do We Think We Are, Burn, Fireball och In Rock.

Nr: 1012/2222

Jag har skrivit om skivan tidigare, men tycker den är värd att upp märksammas igen.

1 kommentar:

  1. Glöm inte Glenn Hughes på bas, en av världens mest underskattade bassister. Han skrev många av låtarna tillsammans med Coverdale och hörs som bakgrundssångare bakom David. Glenn var ju Trapeze grundsten innan Purple och gick ju senare in i drogerna men har haft en lysande karriär efter att han blev ren i mitten av nittiotalet. Jag såg honom förresten i KY för två år sedan när han turnerade med svenske Jonas Hagborg i sitt band. Han är ju senast tillbaka med Joe Bonamassa I Black Country Communion. Men nu kom jag ifrån ämnet. Tack för att du inspirerade migh. Jag tror jag lägger på Stormbringer plattan ikväll.

    SvaraRadera