The Musical Box: Telefonen ringde sent en kväll

tisdag 29 januari 2019

Telefonen ringde sent en kväll

SIR DOUGLAS QUINTET – THE BEST OF – 1980

Telefonen ringde en sen kväll, det var en gammal kompis i Malmö.
- Hej, du jag är ute och går en kvällspromenad här vid Öresund och så kom jag och tänka på den där låten Meet Me In Stockholm. Men jag kommer inte ihåg vem det var som gjorde den. Och så kom jag att tänka på dej....
- He, he, det var ju Sir Douglas Quintet.
- Fan, tack! Ja, det var det ju. Ursäkta jag störde så sent. Vi hörs (klick)...
Meet Me In Stockholm är ju en låt åtminstone inte jag glömmer i första taget. Men någon större hit utanför Sverige blev det inte. Det är nog bara här i Sverige folk ens känner till låten. Sir Douglas Quintet är utanför Sverige känt för helt andra låtar, som Mendocino och She´s About A Mover som blev hitlåtar redan på 60-talet.

Sir Douglas Quintet har nämligen varit med länge och ska med all rätt betraktas som amerikanska rocklegender. Under ledning av Doug Sahm spelade bandet in sina första låtar redan i mitten av 60-talet och släppte släppte skivor fram till slutet av 1990-talet då Doug Sahm avled i sömnen av en hjärtattack på ett hotellrum i Texas.
Att det skulle ske i Texas var nog mer än en tillfällighet. Bandet kom från San Antonio i Texas och hörde till banden karaktäriseras som tex-mex, alltså rock influerad av rock´n´roll, country och blues men framför allt latinamerikansk musik. Under sin karriär spelade Sir Douglas Quintet in närmare 15 album.

Mitt intresse för tex-mex, men framför allt country, har aldrig varit särskilt stort. Därför har deras skivor aldrig hört till dem jag samlat eller köpt. Men när jag hittade den här samlingsplattan, där de största hitlåtarna finns med kändes det som en bra medelväg.

För en skivsamling utan Sir Douglas Quintet, legenderna från Texas, skulle nog kännas lite fattigare. Men Meet Me In Stockholm, den finns inte med på den här skivan.

Nr: 1388/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar