The Musical Box: Som en måndag i slutet av september

tisdag 31 mars 2020

Som en måndag i slutet av september

STRAWBS – DEEP CUTS – 1976

I Only Want My Love To Grow In You skulle kunnat vara en hitsingel. I så fall en av de få Strawbs någon producerat. Men om det blev så vet inte jag. Mycket ung köpte jag skivan på grund av omslaget och blev grymt besviken då.
Det var först ganska många år senare jag upptäckte Strawbs på riktigt. Då via skivor som Hero And Heroine, Nomadness och Ghosts. Det var då jag förstod att Deep Cuts inte var ett särskilt bra val som första skiva med Strawbs, eller att det ens var en särskilt intressant platta jämfört med sina föregångare. Deep Cuts är alltså en senare platta av Strawbs, och från en tid de som känner bandet bättre än jag inte anser vara särskilt stark.

Nu när jag kan jämföra med flera av Strawbs tidigare skivor är jag inne på det spåret också. Deep Cuts har inte den där självklara lystern som till exempel Hero And Heroin, som är ett album jag tycker väldigt bra om.

Deep Cuts har inte den charm som finns hos spännande Ghosts eller ens Nomadness (som jag faktiskt aldrig riktigt kommit överens med). Jag kan dock inte på något sätt påstå att Deep Cuts är en dålig platta, eller ens tråkig.

Låtarna är korta men sjyssta, även om de känns lite uddlösa och i sammanhanget lite småtråkiga rent allmänt. Som om de kommit till under en dålig dag på jobbet, en så där grå måndag i slutet av september när man fortfarande minns sommarens solglittrande hav samtidigt som man ser en oändlig rad av frusna höstdagar framför sig. Och sen påminner man sig om att hösten ändå är en ganska trevlig årstid.
Ja, jag kan alltså tänka mig att lyssna på skivan nu för tiden. Och ha en hel del utbyte av detta. Stor skillnad mot när den först kom till min samling. Då var jag riktigt arg på Strawbs. Fördelen är att den trots över 40 år i samlingen är i väldigt gott skick. Sällan spelad med andra ord.

Nr: 1535/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar