The Musical Box: Aldo Nova måste ut

torsdag 19 augusti 2010

Aldo Nova måste ut

Jag har egentligen inget emot Aldo Nova, den kanadensiske rockgitarristen. Han hade bara otur. Var på fel plats vid fel tid (80-talet, say no more), hade taskiga rådgivare och ruttet skivbolag.

Resultatet blev sån där musik, som under tiden man spelar den, kan man få impulser att gå och sätta på lite musik...bara för att upptäcka att Aldo Nova redan ligger på skivtallriken och går för fullt.

Jag insåg precis att jag har tre av hans plattor. Varför då?
Ingen av dem går att spela.
Jag måste göra mig av med de där skivorna.

Aldo Nova debuterade 1982 med ett album fyllt med tunga powerballader, lite som Bon Jovi och Def Leppard. Det var en lovande debut, men sen gick det utför.

Subject: Aldo Nova – 1983
Efter debutplattan var förväntningarna höga. Bolaget ville ha en till som lät likadant. Det funkade naturligtvis inte. Subject är hemsk.

Twitch – 1985
Då Subject sålde uselt tvingade skivbolaget Nova att hyra in låtskrivare och krävde dessutom att keyboards och andra elektroniska sound skulle in på nya skivan. Gick åt pipan, så klart. Denna skiva är en hälsofara!

Blood on the Bricks – 1991
Suck. Det tog Nova sex år att ta mod till sig och spela in ett nytt album, nu med hjälp av Bon Jovi som producent och rådgivare. Tanken var väl god, men det blev pannkaka igen. Överproducerat och trist.





Sorry, men mina Aldo Nova-skivor läggs härmed ut till försäljning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar