The Musical Box: Är detta roligt?

fredag 6 augusti 2010

Är detta roligt?

”Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving With a Pict”.
Så heter en av låtarna, eller styckena kanske är mer rätt, på Pink Floyds album Ummagumma från 1969.
Till att börja med tävlar den väl med Sgt Pepper om det längsta namnet på en låt. Om det nu över huvud taget är en låt. Det är en samling ljud från insekter, djur, röster och diverse elektroniska effekter. Förmodligen spelat baklänges eller nåt sånt. Vem vet egentligen vad Pink Floyd gjorde i studion?
Det är inte ens musik och borde inte vara underhållande. Men det är det.

Ummagumma består av två delar (skivor). Första delen, som är den minst svåra, är en liveinspelning med fyra låtar. Careful With That Axe, Eugune bör nog nämnas här. Det är en synnerligen snyggt uppbyggd låt, även om det tar några gånger innan det blir uppenbart.

Andra LP:n innehåller ett antal musikstycken gjorda av gruppmedlemmarna var och en för sig. Om de inte ville samarbeta eller om det var något annat vet jag inte. Skivan är i vilket fall som helst märklig.

Och här finns alltså Roger Waters lilla komposition, eller vad man nu vill kalla det, "Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving With a Pict”. Jag gillar det namnet.

Egentligen borde det vara helt olyssningsbart. Men det finns något i den där gröna djungeln Waters målar upp. Jag kom på mig själv med att spela den, jag vet inte hur många gånger i rad, för att försöka uppfatta några slags djupare nyanser. Jag kom fram till en enda sak. Det är roligt.

2 kommentarer:

  1. Apropå långa och krångliga låttitlar så kom jag att tänka på en låt som Siw Malmkvist gjorde 1967: "Den person som tillgrep en väska i grönt på centralen igår". Långt ifrån så spännande som Pink Floyds collage av olika ljud. Det finns något där i djungeln som gör att även jag måste lyssna vidare. Däremot gillas inte Nick Masons eget bidrag till den här plattan. Ljud som vandrar fram och tillbaka från den ena högtalaren till den andra tills man blir fullständigt yr i knoppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. He, he, den kopplingen mellan Siwan och Ummagumma var ny. Håller med om Nick Masons bidrag. Å andra sidan är allt på det här albumet svårlyssnat...

      Radera