BIRTH CONTROL – HOODOO MAN – 1972
Hoodoo Man är en tysk rockikon. Det är Gamma Ray som är största orsaken, det är en tysk klassiker. Birth Control hör till de allra främsta krautrockbanden i avdelningen hård progressiv rock.
De som under det tidiga 70-talet gick igång på Deep Purples tidiga plattor, Uriah Heep och Atomic Rooster kommer att känna igen sig. Det gör säkert också gamla ELP-fans, Birth Control har en organiast som gärna tar plats och gör det väldigt bra.
Brittisk musikpress anklagade under 70-talet Birth Control för att ha kopierat allt från Deep Purple till Uriah Heep, Emerson Lake & Palmer och även Doors. Man ska dock komma ihåg att de engelska musikkritikerna på den tiden hade en ganska hånfull inställning till tysk rock. Något som borde ha ändrat sig nu, tycker jag, men egentligen inte tror på.
Nåja, Birth Controls likheter med andra storheter går inte att komma från, men att de skulle ha kopierat känns inte som hela sanningen. Tyska rockband tog under det sena 60-talet och tidiga 70-talet stora intryck från England och USA, men gick sen nästan alltid sin egen väg.
Musikerna i Birth Control var skickliga och hämtade förutom engelska intryck även inspiration från jazz och folkmusik. På den här skivan ger de sig i låten Kaulstoss även på skotsk säckpipemusik, men det ska ses som skivans humoristiska inslag.
Hoodoo Man anses av kännare i Tyskland och hela världen vara Birth Controls främsta verk. Det är bandets tredje platta där de polerat bort de allt för ruffiga inslagen även om en mullrande orgel och en gnistrande knastertorr gitarr fortfarande får mycket stort utrymme.
Den stora skillnaden är dock att låtskrivandet blivit mycket bättre. Ett av mina favoritspår är titellåten Hoodoo Man där organisten går lös på en kyrkorgel i ett långt mäktigt solo. Gamma Ray har jag redan nämnt, men jag vågar nog påstå att hela skivan är intressant.
Nr: 394/2222
Hoodoo Man är en tysk rockikon. Det är Gamma Ray som är största orsaken, det är en tysk klassiker. Birth Control hör till de allra främsta krautrockbanden i avdelningen hård progressiv rock.
De som under det tidiga 70-talet gick igång på Deep Purples tidiga plattor, Uriah Heep och Atomic Rooster kommer att känna igen sig. Det gör säkert också gamla ELP-fans, Birth Control har en organiast som gärna tar plats och gör det väldigt bra.
Brittisk musikpress anklagade under 70-talet Birth Control för att ha kopierat allt från Deep Purple till Uriah Heep, Emerson Lake & Palmer och även Doors. Man ska dock komma ihåg att de engelska musikkritikerna på den tiden hade en ganska hånfull inställning till tysk rock. Något som borde ha ändrat sig nu, tycker jag, men egentligen inte tror på.
Nåja, Birth Controls likheter med andra storheter går inte att komma från, men att de skulle ha kopierat känns inte som hela sanningen. Tyska rockband tog under det sena 60-talet och tidiga 70-talet stora intryck från England och USA, men gick sen nästan alltid sin egen väg.
Musikerna i Birth Control var skickliga och hämtade förutom engelska intryck även inspiration från jazz och folkmusik. På den här skivan ger de sig i låten Kaulstoss även på skotsk säckpipemusik, men det ska ses som skivans humoristiska inslag.
Hoodoo Man anses av kännare i Tyskland och hela världen vara Birth Controls främsta verk. Det är bandets tredje platta där de polerat bort de allt för ruffiga inslagen även om en mullrande orgel och en gnistrande knastertorr gitarr fortfarande får mycket stort utrymme.
Den stora skillnaden är dock att låtskrivandet blivit mycket bättre. Ett av mina favoritspår är titellåten Hoodoo Man där organisten går lös på en kyrkorgel i ett långt mäktigt solo. Gamma Ray har jag redan nämnt, men jag vågar nog påstå att hela skivan är intressant.
Nr: 394/2222
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar