The Musical Box: Protester från folket i den gröna sammetssoffan

onsdag 15 augusti 2018

Protester från folket i den gröna sammetssoffan

MUNGO JERRY – IT´S A SECRET – 1976

It´s A Secret tog vägen till mig via en kompis kusin, som gav honom den, som i sin tur gav den till mig. Han gillade inte Mungo Jerry och det gjorde inte hans kusin heller. Men det gjorde jag. Över 40 år senare har jag skivan kvar.
Trots att ingen någonsin under alla dessa år haft den goda smaken att ens nämna It´s A Secret för mig tycker jag fortfarande det är en bra låt. Kanske är jag ensam, hoppas att Ray Dorset som skrev den har lite kärlek över till sin popsingel från 1976.

It´s A Secret var ännu ett försök av Mngo Jerry att skaka fram en ny singeletta efter 1970 års supersommarhit In The Summertime. Bandet hade de närmaste åren efter ytterligare någon enstaka låt på singellistorna, men sen blev det värre.

Jag kan inte påminna mig att It´s A Secret tog sig in på några som helst listor, utan hos de flesta blev en sån där låt som passerade för utan ens ett jaså. Gissar att Mungo Jerrys uppfyller de flesta kritierier som krävs för en one-hit-wonder.
Dock inte i mitt källarrum, där var det en hit och där spelades den flitigt. Men jag har ett svagt minne att jag fick göra det när jag var själv, annars kom protesterna som ett brev på posten från den troligen ursprungligen gröna sammetssoffan i hörnet som periodvis befolkades av både kända och okända (En soffa som nu återkommer i text efter flera års frånvaro. Hej på dej du!).

Utan att ha riktigt klart minne har jag för mig att singeln skulle promota Mungo Jerrys album Impala Saga. Men helt säker är jag inte, då It´s A Secret inte finns med på LP:n, däremot liknar skivomslagen varandra, dessutom togs låten med då albumet släpptes på CD nån gång under 90-talet. 

Nr: 5/singel

1 kommentar:

  1. Skärpning Olle. Läs på bättre. Mungo Jerry var definitivt inget One Hit wonder. Uppföljaren till Summertime Baby Jump nådde No 1 Uk Singel 3 Lady Rose UK No 5 Alright Alright No 3 Long Legged Woman No 13 + några mindre top 30 hits

    SvaraRadera