The Musical Box: Ett bra album av Bob Welch

söndag 2 februari 2020

Ett bra album av Bob Welch

BOB WELCH – THREE HEARTS – 1979

Att Bob Welch fick kicken från Fleetwood Mac betydde inte att han drog ner på tempot eller ställde sig i kön till Arbetsförmedlingen. Han drog igång en, till en början, riktigt lyckad solokarriär. Three Hearts är hans andra platta, ett album jag tycker väldigt bra om.
Okej, Bob Welch som soloartist är väldigt långt från Fleetwood Mac, så varning utfärdad till FM-fans som här börjat vädra något spännande. Det är i stället tämligen slimmad amerikansk radiorock, något som i längden skulle kunna vara påfrestande. Eller bara något man låter rulla på i bakgrunden medan man gör något viktigare än lyssnar på musik.

Men jag kan inte låta bli att gilla Three Hearts, trots alla de brister som förmodligen väldigt enkelt skulle kunna påpekas. Ja, musiken här kan uppfattas som både sladdrig och meningslös, det förstår jag.

Men jag trivs bra ihop med den är skivan, inte minst med de två första spåren, titellåten Three Hearts och därefter Oh Jenny. Lägger dessutom ett litet ord för tredje spåret, Bob Welchs totalt oförskämda cover av Lennon/McCartneys I Saw Her Standing There, dock troligen mest för överraskningsmomentet. Vem hade kunnat tänka sig att det skulle dyka upp en Beatlescover här?
För att förstå min vurm för Three Hearts är det bra att känna till Bob Welchs debutskiva French Kiss. Det är album som går i exakt samma lätt kladdiga popstil, men som jag har ett väldigt gott öga till beroende på att det var en av de första skivor jag köpte.

Och att jag då spelade skivan så ofta att jag lärde mig låtarna utantill...vilket givetvis hängde på att jag inte hade särskilt många egna skivor vid den tiden i min karriär som skivsamlare. Man tog vad som fanns helt enkelt. Och man gillade det man hade. Och så lyssnade man på Eldorado på radion och önskade att man hade alla de skivorna också, men givetvis inte hade råd att köpa. Också ett sätt att skaffa sig musiksmak på...

Nr: 1578/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar