The Musical Box: Jeff Lynne tillbaka till Eldorado

söndag 16 februari 2020

Jeff Lynne tillbaka till Eldorado

JEFF LYNNE´S ELO – FROM OUT OF NOWHERE – 2019

Under ELO:s storhetstid på 70-talet var fyra år en oändligt lång period. Fyra år för är Jeff Lynne numera ingenting. Det var nämligen så lång tid det tog från förra plattan till den här. Och nu för tiden känns det som en bra mellanperiod, vi fans har ju blivit äldre vi också.
Jo, det är nog så att man får ett annat tidsperspektiv med stigande ålder. Och så blir man lite darrig när man upptäcker hur fort tiden börjat gå... Då kan det vara rätt skönt med en platta som From Out Of Nowhere. Jeff Lynne verkar nämligen vara en nostalgiker han också. På den här skivan nöjer han sig inte med att gå tillbaka till A New World Record och Out Of The Blue som han gjorde på skivan innan, Across The Universe.

Den här gången bjuder han på en resa hela vägen tillbaka – hem – till Eldorado och Face The Music. Alltså det sound som många av oss födda under det tidiga 60-talet främst förknippar med ELO. Kom ihåg att det är många av oss som betraktar A New World Record som en pinsam sellout.
Eldorado och Face The Music är dock album från ELO:s tid som innovativt och nyskapande progrockband, där det visserligen serverades mängder av violiner och storslagna arrangemang, men inte så sött sockrade utan i stället med en lite besk men frisk eftersmak. Det är den period av ELO:s historia jag tycker allra bäst om, förutom den märkliga debutskivan No Answer, den där vildögde Roy Wood fortfarande var kompis med Jeff, den skivan står i en helt egen klass.

Efter ett par album utan Woods medverkan landande Jeff Lynne ELO i eldoradosoundet, vilket sammanföll med tiden då jag började lyssna på ELO:s musik. Det är därför jag blir så glad när jag får höra 2019 års ELO ge sig tillbaka till den tiden.

För mig blir skivan ett tidshopp rakt tillbaka till mitten av 70-talet. Det är så klart nostalgi, men jag älskar det där lite skrapiga soundet, det inte helt välpolerade låtarna, åtminstone inte så blankputsade som det som skulle komma senare.

Jag tycker det här är en jättebra platta, men är inte helt säker på att andra gör det. Jag läste en recension där skribenten tänkte sig en jämförelse med outtakes från Out Of The Blue eller A New World Record, vilket med ett lite kortare perspektiv naturligtvis inte är fel tänkt.

Det är bara det att den här skivan går tillbaka ännu ett par steg. Därför tror jag att det är bra att ha koll på både Eldorado och Face The Music innan du lyssnar på den här nya skivan. Då blir upplevelsen så mycket bättre.

Nr: 1272/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar