The Musical Box: Jeff Lynnes eget uttryck

lördag 14 oktober 2017

Jeff Lynnes eget uttryck

ELECTRIC LIGHT ORCHESTRA – FACE THE MUSIC – 1975

Sommaren -75 blev Face The Music med ELO något helt annat än det vi brukade lyssna på, Slade, Sweet och de där andra glamrockband. Det var den första ELO-platta jag hörde. Då var ELO något helt nytt, både pampigt och spännande. Så annorlunda.
Face The Music var det sista ELO-album som kan sägas inte var anpassad för radio, alltså för den stora publiken. Det här är progressiv rock med rötterna i brittisk pop och klassisk musik. Men ELO tog det et steg längre än Moody Blues, Ekseption och andra föregångare på området, vilka trots allt hade hållt sig inom (de klassiska) ramarna.

Men Jeff Lynne hittade ett eget sätt att uttrycka sig som skilde sig kraftigt från föregångarna. Det var därför låtar som Strange Magic, Evil Woman och Poker spelades om och om igen, de gick rakt in i våra oerfarna rocksjälar och var därmed med och formade det som skulle bli ett livslångt musikintresse.

Så här i efterhand kan jag konstatera att Face The Music dock inte var ett lika starkt album som föregångaren Eldorado. Men den kom in något senare i mitt liv och påverkade mig därför inte lika starkt.

Vad vi inte heller visste då var att ELO använt sig av så kallad Backmasking på en av låtarna, Fire On High, alltså en inspelning gjord baklänges. "The music is reversible but time is not. Turn back. Turn back. Turn back. Turn back", lär vara det som hörs om man spelar låten baklänges.

Anledningen var en anklagelse om satanistisk backmasking på albumet Eldorado som kommit året innan, 1974. Just då var det väldigt tufft att göra så. Och spännande. Och vissa religiösa grupper fick vatten på sin kvarn om det hemska med rockmusik.

Nr: 817/2222

OBS! Favorit i repris. Jag har skrivit om denna LP tidigare, men ger den nu en ny chans eftersom jag tänkt efter en gång till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar