The Musical Box: Första glamrocklåten?

onsdag 18 oktober 2017

Första glamrocklåten?

T REX – HOT LOVE – 1971

Det kan vara Hot Love som blev upphovet till det tidiga 70-talets glamrock. När Marc Bolan skulle framträda med låten i tv-programmet Top Of The Pops, föreslog hans stylist att han skulle uppträda i satäng och glittrig make-up.

Det tog bara några veckor, sen fanns det inte en popstjärna i London som inte gjorde likadant...

Nu är inte Hot Love nån av mina direkta T Rex-favoriter. Inte som Get It On eller Children Of The Revolution, som man på den tiden var övertygad om var de bästa låtar som någonsin gjorts och skulle kunna göras.

Nä, Hot Love gick inte hem på samma sätt...vad jag kommer ihåg. Men när jag nu spelar denna 45-varvare igen upptäckte jag att den var ganska knastrig, den också.

Lika knastrig som Get It On. Det kan å andra sidan hängt på den risiga skivspelare jag hade på den tiden som inte lämnade någon vinylskiva orepad.
På b-sidan huserar två låtar, vilket var vanligt på T Rex-singlarna, Woodland Rock och The King Of The Mountain Cometh som båda finns på LP:n Bolan Boogie.

Nr: 79/singel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar