The Musical Box: Harpo, Chaplin och Björn Skifs på trumpet

fredag 28 februari 2020

Harpo, Chaplin och Björn Skifs på trumpet

HARPO – SMILE – 1976

Jag hade inte en aning om att Björn Skifs spelar trumpetsolo på Smile, den största hitlåten från den här skivan. Men det gör han. Det är mycket man inte vet. Men det har nog ingen avgörande betydelse gissar jag. Det är Harpo och Charlie Chaplin som är den stora grejen här.
De flesta av mina harposkivor har för länge sen fått lämna samlingen, mest på grund av att de varit repiga, såna åker nämligen obönhörligen ut. Men Smile har jag kvar, dels för att den trots mycket spelande är i fint skick. Och sen givetvis för att det är en bra platta.
Sen gör det nog en del att jag har Charlie Chaplins egen version av låten Smile på stenkaka. Jo, det var Chaplin som spelade in den. Men någon grammfon för att spela stenkakor har jag inte längre, så lyssna på originalet kan jag inte. Då är det så klart nödvändigt att ha Harpos skiva. Kanske ett måste till och med.
När jag nu spelade skivan igen slog det mig att jag fortfarande har rätt bra koll på låtarna. Texten på Horoscope sitter där. Den låten var en av LP:ns hitlåtar ihop med Rock´n´ Roll Clown och Smile (så klart). En låt jag fullständigt förträngt var Bubblegum Gun, som därför blev ett trevligt återseende.

Efter att ha lyssnat på den funderade jag på om Harpo vid den här tiden möjligtvis varit lite inspirerad av bröderna Mael i Sparks. Det är en småknepig låt med överraskande vändningar som känns igen. Rock´n´roll Clown skulle också kunna passa in där.

Men nä, så var det nog inte. Däremot är LP:n Smile ovanligt varierad jämförd med många av Harpos tidigare plattor. En LP som fortfarande är underhållande att lyssna på. Det är inte illa av en svensk popskiva från mitten av 70-talet.

Nr: 1438/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar