The Musical Box: Fox For Fox Sake

söndag 20 februari 2011

Fox For Fox Sake

När Fox For Fox Sake kom i början av 70-talet togs den emot med en fnysning. Den psykedeliska rockvågen var då redan på väg att ebba ut så plattan hamnade i reabackarna nästan direkt.

Jag minns att man kunde köpa den för fem spänn på Tempos rea nån gång i mitten av 70-talet. Det var så jag fick tag i den.

Det är märkligt hur det kan bli. 40 år senare är The Fox från Brighton ett kultband. När deras enda platta vid något enstaka tillfälle läggs ut på Tradera sticker auktionsbuden iväg upp direkt.

Särskilt om albumet har kvar vikfoldern, som var perforerad och kunde rivas av. Vilket de flesta gjorde. Men inte jag.




Det var inte så konstigt att jag kom undan med fem spänn, då. The Fox hamnade snett redan från början. Fox For Fox Sake från 1970 lät ungefär som Manfred Mann´s Earth Band gjort några år tidigare.

Tung hammondorgel och små smarta melodier med klassiskt 60-talskomp på gitarrerna. Men The Fox var rent ut sagt lite för dåligt för att jämföras med de stora. Skivan hamnade i mitt ”bra-att-ha-förråd” ganska omgående.

Jag uppskattar den nog mer idag än på den tiden. Mest för att jag var med när den kom ut. På senare tid har jag spelat den några gånger, delvis av nyfikenhet på varför den nu blivit en sån kultskiva.

Skivan heter egentligen Fox For Fox Sake – Vol 1. För det var tänkt att det skulle bli en uppföljare. Men skivbolaget Fontana tappade, liksom jag, intresset tämligen omgående och kastade ut The Fox på gatan. Någon Vol 2 blev det aldrig tal om. Bandet splittrades och medlemmarna började lira med diverse lokala musikprojekt.
The Fox bildades 1968 och plattan gavs i England ut 1970. Bandet bestod av Steve Brayne, Tim Reeves, Alex Lane, Winston Weatherill och Dave Windross. Det finns en intressant intervju med Steve Brayne på den här sajten: Marmalade Skies

Kul att veta: Nio av de elva låtarna är inspelade i första tagningen. Det skulle inte en ljudproducent idag ens kunna förstå att det var möjligt.

Plattan gavs ut i USA av obskyra skivbolaget Crewe Records 1969.

En CD-reissue kom 2003. Där har dessutom demoinspelningar av låtarna Mr Blank och Lovely Day lagts till.

Fox For Fox Sake går att ladda ner från nätet. Det är bara att googla. Men ljudkvaliteten blir därefter. LP-lyssning rekommenderas. Alltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar