The Musical Box: Buggles new wave-klassiker

onsdag 16 april 2014

Buggles new wave-klassiker

BUGGLES – THE AGE OF PLASTIC – 1979

Video Killed The Radio Star var den första musikvideo som spelades på MTV när tv-kanalen startade 1981. Men då fanns inte The Buggles längre, låten är från 1979 och från LP:n The Age Of Plastic. En skiva jag skaffade helt nyligen, men som nästan alla hade på den tiden*.
Mitt exemplar är ganska typiskt. LP:n är nästan som ny, men just låten Video Killed The Radio Star verkar vara spelad ganska många gånger. Det avsnittet på skivan, andra spåret på första sidan, ser ut att vara ganska slitet och lite repigt.

Förmodligen har den förre ägaren, precis som de flesta andra, spelat i stort sett bara den låten och sen inte brytt sig om resten.
Och det kanske säger det mesta om skivan. Video Killed The Radio Star var en jättehit 1979 och är faktiskt riktigt bra nu för tiden också, resten av låtarna är dock inget man direkt kommer ihåg (Elstree och Clean Clean upptäckte jag däremot igen när jag lyssnade på skivan nu, tydligen har Buggles satt djupare spår än jag vill erkänna).

Trots att det egentligen bara handlar om tämligen enkel synthpop tycker jag The Age Of Plastic har sin plats i min samling.

På något sätt vill jag - nu för tiden - ändå räkna in Buggles till de banbrytande rock-, pop- och new wavebanden som dök upp i slutet av 70-talet.

Jag tvekar faktiskt inte att ställa den här LP:n vid sidan av skivor som Joe Jacksons Look Sharp, Elvis Costellos My Aim Is True, Police och Squeeze.

Det går ju inte heller att vifta bort att Geoff Downes senare blev keyboardist hos proggiganterna Yes och att Trevor Horn fick jobbet som sångare i samma grupp**.

Nr: 1272/2222

* Jag har för mig att jag hade den också, men att den kom bort, byttes bort eller såldes för ganska många år sedan.
** Se kommentarer, texten är ändrad i detta avsnitt.

2 kommentarer:

  1. Här är jag verkligen inte enig med dig. Tidig punk och new wave-rock formade i stor utsträckning min musiksmak och mitt musikintresse när jag var ungefär 11 - 14 år gammal. En del musik från den epoken ligger mig fortfarande varmt om hjärtat, t. ex. Costellos tidiga plattor och många av de artister som klassificerades som "powerpop".

    Men att beskriva Buggles som ett "banbrytande new wave-band".... nej, där måste jag protestera. Redan 1979 uppfattade jag Buggles och deras dänga "Video killed..." som fjantig hitlistepop och 2014 är mitt omdöme exakt detsamma, nu möjligen med tillägget att de var ett typiskt "one-hit-wonder".

    SvaraRadera
  2. Trevor Horn ersatte Jon Anderson som sångare och Geoff Downes ersatte Rick Wakeman som keyboardist i Yes. Downes har aldrig varit någon större sångare, även om han har en sångmikrofon vid keyboarden och körar lite grann.

    SvaraRadera