The Musical Box: Golden Earring nära Radar Love

tisdag 29 april 2014

Golden Earring nära Radar Love

GOLDEN EARRING – CONTRABAND – 1976

Mad Love´s Coming! Är det kanske Golden Earrings största ögonblick efter magiska Moontan-LP:n? Om jag inte visste, skulle jag direkt placerat låten på den plattan.

Samma sugande brutala känsla, samma hypnotiska effekt som Radar Love och Vanilla Queen. Men Mad Love´s Coming hör hemma på LP:n Contraband från tre år senare. Det är ingen dålig skiva det heller.
Efter Moontan försökte Golden Earring gång på gång att upprepa succén med Radar Love, men kom aldrig hela vägen. De släppte den progressiva rocken och gav sig på både hårdrock och andra saker också, med växlande resultat.

Skivorna direkt efter var dock riktigt hyfsade. Contraband tar över där hårdrockiga Switch och To The Hilt slutar och tar också upp tråden från Moontan. Resultatet blir faktiskt väldigt bra, även om Golden Earring inte hittar helt rätt den här gången heller.

Contraband är mer hårdrock än progressiv rock, men Mad Love´s Coming var nog så nära Radar Love de någonsin kunde komma.
Nu är det så att jag har ett väldigt gott öga till Golden Earring och deras skivor, jag köper alla jag kommer över och oftast visar det sig att jag gillar dem (ett och annat undantag finns). Så det är möjligt att du bör läsa den här texten med kritisk blick.

Jag är inte alls säker på att det i det här fallet handlar om någon som helst objektiv bedömning. Oavsett vilket finns det flera bra låtar på Contraband, förutom Mad Love´s Coming.

Inledningen med Bombay är inte alls dum. Sen gillar jag att Golden Earring här är tillbaka med lite längre låtar, de flesta mellan fem och sju minuter. Då brukar det bli bra...åtminstone när det handlar om Golden Earring.

Nr: 1999/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar