The Musical Box: Violents bannlysta av Sveriges Radio

onsdag 30 april 2014

Violents bannlysta av Sveriges Radio

THE VIOLENTS – ALPENS ROS – 1967

Jag kunde inte låta bli den här LP.n när jag hittade den i en begagnataffär. Jag trillade dit på skivomslaget, både psykedeliskt och ändå så mycket svensk 60-talspop. Och namnet; Alpens ros...som att dra in både frisk fjälluft och den inrökta doften från källarskrubb på samma gång...
Svenska 60-talsgänget The Violents gjorde inget direkt sensationellt eller nyskapande, de hängde på The Shadows, The Ventures och andra instrumentalgrupper.

Gitarrbaserad pop där receptet var ganska enkelt. Att sno en rad populärmelodier och göra sin egen gitarrgrej av dem. Extra bra blev det om de dessutom hade en och annan egen låt också.
The Violents hade sin storhetstid i början av 60-talet, Alpens ros blev en ganska stor hit redan 1961. Efter en rad mindre lyckade singlar upplöstes gruppen 1966. Den här LP:n är utgiven 1967 och är ett samlingsalbum.

The Violents lyckades också med bedriften att få en av sina låtar bannlyst av Sveriges Radio. När de 1962 släppte singeln Liebestwist tyckte man att de gått alldeles för långt, så fick man inte göra med ett klassiskt verk (låten baserades på verket Liebstraum av Franz Liszt).

Gruppen blev 1962 kompband till Jerry Williams. När han blev sångare bytte de namn till Jerry Williams & The Violents.

The Violents är popmusik före min tid. Men jag antar att mina föräldrar och andra i samma ålder svängde runt rätt ordentligt till sån här musik på dansställena.

Antalet instrumentala gitarrskivor är i min samling dock lätt räknade. Det är kul att lyssna på nån gång emellanåt, men ganska påfrestande. Men å andra sidan är ju skivomslaget bara fantastiskt.

Nr: 1985/2222

4 kommentarer:

  1. Jo, detta skivomslag är verkligen ett underbart och fullständigt bisarrt exempel på hur olika epoker och stilar möts.

    Melodin till "Alpens ros" är väl, om jag har rätt för mig, ett gammalt skillingtryck. Vad The Violents gjorde var alltså att ta en melodi med gissningsvis åtminstone hundra år på nacken och en stark förankring i gammal svensk vistradition, och anpassa denna melodi till ett nytt musikaliskt idiom (dvs. gitarrbaserad, elförstärkt rockmusik). Bara det är en ganska intressant stilblandning som säger mycket om 1960-talets Sverige.

    Men 1967, när den aktuella skivan gavs ut, hade populärkulturen förändrats ytterligare. Nu skulle även den "psykedeliska" estetiken med "flummiga" mönster finnas med på ett hörn.

    Resultatet blir en alldeles absurd stilblandning av typen "Thore Skogman möter Jefferson Airplane" eller "Snoddas på LSD". Man skulle ta mig f-n kunna skriva en hel kulturhistorisk essä bara utifrån detta skivomslag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alldeles lysande! Jag kan inte sluta titta på omslaget...

      Radera
  2. Glömde förresten en sak i mitt förra inlägg. Här kan du se hjältarna framföra sin stora hit i ett tv-klipp som troligen är från tidigt 1960-tal:

    http://www.dailymotion.com/video/x1l6p9_the-violents-alpens-ros-1961_music

    SvaraRadera
  3. På tal om absurditeter.
    Det kan väl inte finnas någon sanningshalt i ryktet om att George Harrison provspelade för Violents i Hamburg, men Violents nobbade?

    SvaraRadera