The Musical Box: Foreigner satte soundet direkt

torsdag 10 april 2014

Foreigner satte soundet direkt

FOREIGNER – FOREIGNER – 1977

Om det är nån som undrar över hur Foreigner lät på sin första platta har du svaret här: Precis likadant som på alla de andra...
Jodå, Foreigner satte sitt sound redan på debutplattan. Det var redan 1977 klart att det skulle handla om smöriga powerballader, massiva väggar av gitarrer och tämligen lättsmälta melodier.

Beviset för detta är Cold As Ice, en av Foreigners allra största hits genom tiderna. Den finns på den här plattan. Förvånad?

Tja, jag vet inte. Men som jag ser det skulle den lika gärna kunnat vara med på Head Games, 4 eller nån av de senare skivorna och ingen skulle ha reagerat.

Trots vad jag tycker finns det så klart en hel del folk som gillar det här. Det går ju inte att bortse från Foreigners popularitet.

Men jag rekommenderar den inte den här skivan. Om man nödvändigtvis ska skaffa nån LP med Foreigner föreslår jag i stället Double Vision från 1978. Där finns en riktigt bra rocklåt – Hot Blooded.

Och eftersom jag är riktigt gnällig idag vill jag lägga till: Omslagsbilden är ful!

Nr: 1339/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar