The Musical Box: Fascinerande av Tangerine Dream

fredag 11 april 2014

Fascinerande av Tangerine Dream

TANGERINE DREAM – RICOCHET - 1975

Två synthar, en massa elektronik och en trummis (tror jag). Två låtar på en hel LP, förstasidan 17 minuter och b-sidan 21.
Låter det mördande tråkigt? Inte ett dugg! Det handlar om Tangerine Dream och livealbumet Ricochet från 1975.

Trots att det - som vanligt - handlar om Tangerine Dreams långa vindlade, ibland ologiska, melodislingor, är skivan inte tråkig en enda sekund. Det är precis tvärtom.

Det är ungefär som att åka med i en berg- och dalbana där man inte har en aning om hur det ser ut efter nästa kurva. Samma känsla av att åkturen var alldeles för kort och att man vill ha mer inträder också när skivan är slut.

Det är nästan så jag skulle vilja säga att Ricochet är fascinerande. Och det gör jag inte ofta när det handlar som synthar. Jag tycker detta är kanonbra!
Ricochet är ett album som rankas mycket högt av TD-fansen. Det gör de å andra sidan med nästan alla deras album. Men den här plattan sägs vara en av tyskarnas allra bästa.

Så här långt - jag har hört nio eller tio av över 70 (!) - är detta den bästa TD-skiva jag kommit över. Jag skulle kunna tänka mig att detta är ett bra album att börja med om man är nyfiken på Tangerine Dream.

Nr: 1609/2222

2 kommentarer:

  1. Minns inte denna som liveupptagning, men så är det naturligtvis.
    Inte för att jag ville sälja mina T.D.
    Det var runt 1988, en något yngre kille som tjatade hela tiden. Skivorna fanns väl fortfarande i butiken, så jag fattar fortfarande inte varför han betalade överpris.
    Så på vinyl är det bara två favoriter kvar,Phaedra och Cyclone, tyvärr.
    Hälsningar, Jens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det är en liveplatta, men det märks knappast, det är ju inte alltid så lätt att veta med TD...
      Phaedra och Cyclone, mycket bra skivor det också!

      Radera