The Musical Box: Stones lånade av The Temptations

tisdag 26 maj 2020

Stones lånade av The Temptations

ROLLING STONES – AIN´T TOO PROUD TO BEG – 1974

En skön soullåt av Stones, mitt under It´s Only Rock´n roll-eran. Låten är egentligen från 1966 och spelades in först av The Temptations. Men 1974 tog Glimmer twins tag i låten, tuffade till den ordentligt, gav den den nya dimensioner och ny livsluft.
Resultatet blev denna lilla läckerbit som är helt oemotståndlig, som man bara måste älska och självklart spela hur många gånger som helst. Så var det dock inte när låten var ny. Ain´t Too Proud To Beg finns på LP:n It´s Only Rock´n roll, som var den första LP med Stones jag köpte.

Men på den tiden var det titelspåret som gällde och möjligtvis Dance Little Sister Dance. Lite pinsamt ”upptäckte” jag inte den här låten förrän jag råkade komma över singeln. Det var då jag förstod storheten med Ain´t Too Proud To Beg.
Till mitt försvar ska då nämnas att både It´s Only Rock´roll och Dance Little Sister är låtar som allt som oftast finns med på de otaliga samlingsskivor som finns med Stones. Ain´t Too Proud To Beg är inte lika vanlig.

Nr: 114/singel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar