The Musical Box: Tar originalet alla dar i veckan

måndag 18 maj 2020

Tar originalet alla dar i veckan

STEVE MILLER BAND -THE JOKER LIVE – 2014

Det är så klart alltid trevligt att lyssna på Steve Miller Band. The Joker är dessutom en av mina favoriter med denne amerikanske bluesrockare. Men jag kan inte låta bli att ställa mig frågan varför denna skiva spelades in?
The Joker Live är alltså en liveinspelning av studioalbumet från 1973, gjord 41 år senare. Det är exakt samma låtar, låtordningen är dock något annorlunda. Hitlåten The Joker är inte som på originalet första låt på b-sidan, utan den låt som avslutar konserten, vilket givetvis är logiskt, men...

Steve Miller låter bra nu också, rösten är kanske lite sliten, men i övrigt är skillnaden liten. Inte ens låtarrangemangen är särskilt annorlunda jämfört med 1973.
Så nej. The Joker Live är egentligen ingen nödvändig skiva man måste ha i samlingen. Inte om man har originalet. Det känns inte ens lite kittlande att få låtarna i liveversioner. Det här kunde Steve Miller låtit bli. Men samtidigt har skivan kanske ett berättigande. Skälen kan vara nostalgiska så klart. Sen skulle det kunna vara en möjlighet för Miller att skaffa sig lite ny publik, men det tvivlar jag på.

Troligtvis spelades skivan in mest för att Steve Miller själv tyckte det var en kul grej. Studioalbumet The Joker blev trots ju så betydelsefullt för honom som artist.

Det var hans stora genombrott samtidigt som det markerade hans övergång från underground psykedelisk bluesrock till mer mainstream rock. Men om jag får välja tar jag originalet alla dar i veckan.

Nr: 259/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar