The Musical Box: Det äkta Pink Floyd-soundet

lördag 26 mars 2011

Det äkta Pink Floyd-soundet

Det kan vara bra att kunna sina Pink Floyd innan man kastar sig över Meddle.
För vänta nu...är inte On the Run* snudd en råkopia av One of These Days...
Och hallå! De där riffen från Echoes känner jag igen från Shine On**... och...och så vidare.
Samtidigt är det kanske den här Pink Floyd-skivan man ska börja med. För här har Waters och Gilmour för första gången verkligen hittat sitt sound, sitt alldeles eget och äkta pinkfloyd-sound.
Vad det gäller musiken i alla fall, texterna finns där inte ännu.

Men det är fortfarande experimentellt. Meddle kom ju trots allt så tidigt som 1971 och ljudtestandet från Ummagumma och de andra tidigare albumen hade inte släppt sitt grepp.

Och det är klart, Meddle är oavsett vissa likheter väldigt annorlunda om man jämför med senare skivor. Åtminstone är b-sidan det. Den tas helt och hållet upp av eposet Echoes, drygt 20 minuter långt. DET är progressiv rock.
Förstasidan är lite mer tveksam, och lite för lik Atom Heart Mother för att vara riktigt bra. Även om naturligtvis One of These Days och möjligtvis Fearless är ruggiga skapelser. Men sen testas det vilt i allt från nästan country till trallpop och blues.

Det blir inte så där jättebra, om man säger så.
Men Echoes är stor, och då inte bara i antalet minuter.

* Dark Side of the Moon
** Wish You Were Here

Mer om Pink Floyd:
Pink Floyds anonyma album (Animals)
Är detta roligt? (Ummagumma)
Another Brick in the Wall
The Pros and Cons of Hitch-Hiking (Roger Waters)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar