The Musical Box: En liten käpp i hjulet

söndag 25 maj 2014

En liten käpp i hjulet

THE WHO – WHO´S MISSING – 1985

En samlings-LP från 1985 med gammalt överblivet Who-material från 60-talet är normalt inget att gå i taket över. Alldeles riktigt är Who´s Missing en onödig LP för icke troende. Men för alla dem som fortfarande har affischer Pete Townshend och The Ox uppnålade på väggarna är däremot skivan helt oemotståndlig.
Hur många samlingsalbum, skivor med glömda rariteter och tidigare inte utgivet material det släppts med The Who har jag ingen aning om...och jag tänker inte räkna.

Varför det släppts så många, och fortfarande görs, är naturligtvis enbart ett uttryck för konsumtionssamhällets ideologiska grundtanke. Vi måste köpa allt mer för att det ska snurra fortare och fortare. Därför känns det rätt skönt att jag köpt skivan begagnad och därmed satt en liten käpp i det hjulet.
Det var dessutom ett riktigt bra köp. Denna för USA anpassade samling innehåller sammanlagt tolv låtar. En del av dem, som Leaving Here, Lubie och Bargain, var aldrig tidigare utgivna

 Andra var tidigare inte släppta i USA eller hade bara funnits med som b-sidor på gamla singlar mellan åren 1965 och 1972.

Extra kul saker
1. De tidigare inte utgivnas låtarna, även om jag inte direkt kan påstå att jag saknat dem eller att de på något sätt skulle fylla några slags luckor i mitt Who-medvetande.
2. The Whos tvåminutersversion av Beach Boyslåten Barbara Ann.
3. I´m A Boy

Nr: 2003/2222

2 kommentarer:

  1. Som fan av en viss grupp/artist kan man givetvis vara intresserad av överblivna, tidigare outgivna inspelningar. Problemet är att den här typen av utgåvor kommit i överflöd, och att de hängiva fansen som vill ha allt tvingats köpa samma plattor gång på gång.

    Ta t.ex. skivan du skriver om. Jag kan ge mig f-n på att den på 1990-talet gavs ut i cd-format, men att man då lagt till ytterligare några tidigare outgivna spår eller alternativa tagningar. Sedan kom det antagligen en hel cd-box där samma material ingick. Och kanske kom det efter det ytterligare en box som uppgavs innehålla precis allt som fanns i skivbolagets arkiv... Ja, du fattar principen.

    Man kan naturligtvis invända att de som betalar för sådant är får skylla sig själva och att skivbolagen bara följer marknadens lagar om tillgång och efterfrågan. Men jag kan inte låta bli att irritera mig på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dej helt och hållet. Väldigt irriterande är också nypressningar av gamla skivor (på CD eller vinyl) där ett antal låtar lagts till, typ demo eller nån halvtaskig liveinspelning från -62.

      Radera