The Musical Box: Jimmy Page visste vad han gjorde

torsdag 22 maj 2014

Jimmy Page visste vad han gjorde

JIMMY PAGE – OUTRIDER – 1988

Mycket gitarr här! Och mycket Zeppelin. Jimmy Page visste nog vad han gjorde. Outrider är, trots sitt tämligen skamfilade rykte, en absolut nödvändig platta för alla gamla Led Zep-fans. Dessutom är ju Robert Plant med på en av låtarna.
Och John Bonham borde blivit stolt över sin son Jason, som dunkar trummor på de flesta spåren. Han gör ett kanonjobb. Jämför gärna Outrider med Presence eller Coda. Där nånstans hamnar Jimmy Page med den här plattan.

För min del blev Outrider en positiv överraskning. Jag trodde inte att den skulle vara så pass bra som den är. Men då är jag så klart uppväxt med Led Zep II, III, Houses Of The Holy och Physical Graffiti och har kanske inte det där helt objektiva synsättet. Det här köper jag rakt av.
För att få till det rätta soundet tog Jimmy Page hjälp av en rad gamla hjältar. Jag ska direkt ge John Miles upprättelse för skitalbum som MMPH och Zaragon. Här sjunger han på de två första spåren, Wasting My Time och Wanna Make Love.

Bättre än så blev Miles bara en enda gång senare, och det på sin egen tämligen okända – men briljanta platta – Upfront (1993). Hittar du den har du gjort ett fynd!

Chris Farlow med smörrösten hoppar in på tre låtar. Jag gillar inte det han gjorde ihop med Colosseum eller Atomic Rooster, men här blir det faktiskt väldigt bra. Barrymore Barlow, Jethro Tulls trummis, är med på två spår.

Outrider är en helt nödvändig LP för alla Zeppelinfans.

Nr: 2020/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar