The Musical Box: ELO:s bästa 80-talare

onsdag 21 november 2018

ELO:s bästa 80-talare

ELECTRIC LIGHT ORCHESTRA – TIME – 1981

Time är en lysande bra rockplatta. Den bästa Electric Light Orchestra gjorde på hela 1980-talet. Och ändå är det en synth-platta. Nästan allt på den här skivan kommer från synthar.
Och jag som alltid hävdat att synthpop inte är min grej. Men Time är ett undantag.

Så här tänker jag. För det första kom plattan redan 1981. Då var synthpopen fortfarande inte särskilt utvecklad. Det fanns inte mycket som var särskilt bra.

Eller så här. Det fanns egentligen ingen synthpop som var riktigt bra eller kunde bli stilbildande. Men det är Time. Det här gjorde Jeff Lynne förbannat snyggt.

För det andra. Synthpop från den här tiden led av ett stort problem. Det gjordes inga bra låtar. Time är undantaget igen. Hela skivan är full av ruggigt bra pop. Lyssna bara på The Way Life´s Supposed To Be, Rain Is Falling och From The End of the World. Det är bra grejer!

Jag skulle nog våga jämföra Time med A New World Record. Så bra är den. Det är inte för att den skulle vara lika bra som ELO:s mästerverk.

Det är den inte. Men Time var lika revolutionerande för gruppens sound. Det här var något nytt i början av 80-talet.

Nr: tyvärr borttagen ur samlingen på grund av platsbrist

Jag har skrivit om skivan tidigare.

2 kommentarer:

  1. Här måste jag nog protestera en smula, så Rocker jag är. Ja, inte mot ditt omdöme om skivan, men mot att "Det fanns egentligen ingen synthpop som var riktigt bra eller kunde bli stilbildande" och "Det gjordes inga bra låtar" 1981. Detta år kom Depeche Mode, Soft Cell och Human League med Speak&Spell, Non-stop Erotic Cabaret respektive Dare. Alla tre stilbildande så det räcker, och sprängfyllda med fina låtar. Och som grädde på laxen släppte DAF två (!) av sina tre minimalistiska syntmästerverk detta år.

    SvaraRadera
  2. Bra att du säger ifrån. Jag blir lite för kategorisk ibland.

    SvaraRadera