The Musical Box: Snyggt gjort Selling England

söndag 28 november 2010

Snyggt gjort Selling England

Konserten med Selling England blev bättre än jag trodde. En sak kom jag på. Jag lyssnar hellre på den här musiken live, av ett band som gör det bra – och det gjorde Selling England – än spelar mina gamla genesis-skivor. Det handlar nog om helhetsupplevelsen, kan man tänka.

Här är setlistan från konserten, så som jag minns den. Men helt säker är jag inte.

Watcher of the Skies
Första låten från Foxtrot satt som en smäck. En bra start.

The Lamb Lies Down on Broadway
Inte vad jag hade väntat mig, men en lysande fortsättning.

Lilywhite Lilith
Selling England rivstartar. The Lamb-låtarna funkar väldigt bra live kan jag konstatera.

Den här missade jag...
Fan, jag kan inte tyda mina anteckningar gjorda i mörkret. Och minns inte riktigt heller. Men det var en låt från The Lamb, möjligtvis Back in N.Y.C.

Counting Out Time
En av mina favoriter från förr. Bra live också.

Carpet Crawlers
Naturligtvis skitbra.

In the Cage
Det här är nog den bästa låten från The Lamb, som dessutom är överjävlig live. Till och med senare upplagan av Genesis gjorde den här rätt bra. (Three Sides Live)

Dancing Out With the Moonlit Knight
En höjdpunkt, förmodligen hela konsertens bästa låt. Men så är det den bästa låt Genesis någonsin gjorde.

I Know What I Like
Självklar fortsättning, nästan lika bra...

Firth of Fifth
Klockrent, vilken skulle det annars kunnat vara. Den tredje i rad från Selling England by the Pound.

The Cinema Show
Lång och ganska svår att greppa, men den funkar här.

Horizons (tror jag)
Akustiskt gitarr och inledningen till...

Supper´s Ready
Snygg och elegant avslutning som sitter där den ska och ger publiken det den vill ha.

Märklig upplevelse 1: cd-spelaren i bilen har pajat, den klarar inte av kylan. Jag kan just nu inte byta cd-skiva i spelaren. Så jag tvingades lyssna på Status Quos In Search of the Fourth Chord både på dit och hemvägen. En mycket märklig kontrast...

Märklig upplevelse 2: Genesis-fansen börjar bli gråhåriga. Fast det är kanske inte så konstigt...



2 kommentarer:

  1. Tack för den bloggen!

    Olof Sterge
    SELLING ENGLAND

    SvaraRadera
  2. Tack för den fina recensionen!

    SELLING ENGLAND

    SvaraRadera