The Musical Box: Håriga glammare med fräck attityd

torsdag 16 april 2020

Håriga glammare med fräck attityd

L.A GUNS – COCKED AND LOADED – 1989

L.A Guns är ett legendariskt amerikanskt glamrockband från det sena 80-talet. Egentligen inte alls min grej, men så här 30 år senare är det ganska charmigt ändå. Vissa av de där långhåriga metalbanden hade något extra.
Det kan vara att L.A Guns i min värld påminner lite om Kiss tidiga plattor, Hotter Than hell, Dressed To Kill och de där. Men å andra sidan gjorde ju de flesta det på den tiden.

Att bandet har mycket gemensamt med Mötley Crue och Guns N´ Roses går inte heller att missa. Men det är band jag hade svårt för då, och inte har kommit överens med på senare år heller. Det blev ju lite för mycket av allt där...

L.A Guns känns däremot ganska coola om än våldsamt överspända, som jag dock avfärdar som yta och image. Som glamrockband har de något som tilltalar mig.

Det gör plattan också, Cocked And Loaded, som självklart är oförskämd, sexistisk och fräck. Men det var ju det som var lite av grejen för band som L.A Guns, attityden skulle vara sån annars funkade det inte.

Det är ingen LP jag lyssnar på särskilt ofta nu för tiden. Men tycker, när den nu undantagsvis hamnat på skivtallriken, att låtarna är oväntat starka, oväntat varierade och oväntat välgjorda.
Jag kan inte mycket om L.A Guns egentligen, då jag inte hört någon av deras andra plattor. Men Cocked And Loaded är deras andra platta och anses av dem som kan hårig glam bättre än mig att den räknas som en riktigt bra LP i genren.

Nr: 1642/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar