The Musical Box: En fattigmans 10cc

onsdag 12 januari 2011

En fattigmans 10cc

CITY BOY - YOUNG MEN GONE WEST - 1977

En skivrecensent kallade en gång i tiden City Boy för ”en fattigmans 10cc”. Och när jag hör Young Men Gone West från 1977 är jag beredd att hålla med. På den här skivan låter City Boy VÄLDIGT MYCKET som 10cc.
Om det är bra eller dåligt kan väl diskuteras. Men eftersom 10cc för mig oftast är rätt fantasilös och tråkig 70-talspop är det inte någon merit.
Men om man nu tänker bort det där med Lol Creme och Eric Stewart är Young Men Gone West inte alls så dum.

Lyssnar man med 10cc-filtret påkopplat visar det sig nämligen att City Boy kan göra rätt smarta och stundtals tuffa grejer. Det är faktiskt en välgjord skiva med genomgående bra musik. Titelspåret Young Men Gone West är en trevlig liten sak, liksom ironiska Bordello Night. Och Dear Jean är nog skivans tuffaste rocker.

Skivans nackdel (förutom det där med Oh Oh Donna-prylen) kan väl vara att det saknas en riktigt stor låt, en superhit. Och läser man på lite om Young Men Gone West kan man konstatera att det var det den fick kritik för. Rätt massiv faktiskt, inte minst från skivbolaget.

Det gör däremot inte mig något alls.
Hitlistepop är liksom inte min grej.

Nr: 1629/2222

Mer om City Boy
Tredje gången gillt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar