The Musical Box: En flugskit i kosmos

onsdag 18 maj 2011

En flugskit i kosmos

SVENSK POP- EN FLUGSKIT I KOSMOS - 1979

Klippanpopens LP-skivor är för länge sedan utgångna. Torsson, Wilmer X och Kriminella Gitarrer finns väl utgivna på cd, men med de andra bonnarockbanden från Klippan - Hälften brus, Hälften musik - är det värre. Johnny & De Andras första LP lär ha sålts i 800 exemplar.
Som tur är finns en del av alla de där charmiga banden samlade på ett par samlingsskivor. Visserligen lika utgångna de också, men jag har hittat dem. En flugskit i kosmos stod och väntade på mig i en back på skivmässan i Huskvarna.

Det var ett kärt återseende. Vi hade nog inte setts på närmare 30 år. De enda gångerna jag kommit att tänka på skivan var när uttrycket ”En flugskit i kosmos” emellanåt kommit till användning.

För det är ett bra uttryck och kan komma till undsättning i de mest märkliga situationer.

Men vänta, det blir bättre.
Min återfunna skiva visade sig nämligen vara ett recensionsex. I det slitna skivkonvolutet hittade jag ett stencilerat A4-häfte med hela historien om Musikföreningen Bombadill, Svenska Popfabriken, presentation av banden och en fullständig skivkatalog fram till 1983. Ett litet fragment och dokument av svensk pophistoria.

Svensk Pop, den första samlings-LP:n, kom ut 1979. En flugskit i kosmos gavs ut 1983 och var den sjunde LP:n från entusiasterna i Klippan. Det är en helt sagolik samling av skånsk rock när den är som allra bonnigast, naivast och bara helt underbar. Svenska rockhjältar.

Jag förstår inte hur jag kunnat klara mig utan den där LP-skivan i så många år.

Här är låtarna
Johnny & De Andra – Stjärnor
Apostlarna – Hård mot mig
Torsson – Lena Green
Kommissarie Roy – Flickorna på taket
Oskar Typings Clan – Troubles
Kommissarie Roy – Se han lever
Asalångastockar – Jag samlar mina tankar
Johnny & De Andra – Gatan
C.D Williamson – Sprätthöken
Apostlarna – Alltid ung

Och här ett kort utdrag ur pressmeddelandet från Svenska Popfabriken 1983:

”Ännu finns det svensk rockmusik med rötter i den klassiska mekaniken! Här får ni tillfälle att lyssna på grovhuggen rockmusik genomsyrad av äkta nybyggaranda. Inspelad med Fogerty-skjortorna på! En LP fylld med spontan glädje över möjligheten att få dra en fogsvans! Hyvelspån!”

Nr: 794/2222

Mer om:
Svenska Popfabriken

2 kommentarer:

  1. En sökning på Oskar Typing med anledning av en artikel i Helsingborgs Dagblad ledde mig hit.
    http://hd.se/noje/2014/05/02/cirkeln-sluts-i-klippan-centrum/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! De gamla hjältarna lever.

      Radera