The Musical Box: Svart eller vitt

måndag 2 maj 2011

Svart eller vitt

QUEEN - QUEEN II - 1974

Det jag först vill säga om Queen II handlar inte om musiken utan om själva förpackningen. Det är ett jävligt snyggt skivomslag de fått ihop. Förmodligen ett av de allra snyggaste som någonsin gjorts. Det stämmer dessutom väldigt bra in på den musik som finns på skivan.
När jag fått detta sagt kastar jag mig över det som finns på den svarta vinylen. De båda sidorna har fått namnen ”White side” och ”Black side”. Jag vet inte varför, för någon större skillnad är det inte. Men å andra sidan stämmer det rätt bra ändå. För den här skivan är schizofren.

Så här.

Det känns nämligen inte som Queen bestämt sig för vilket ben de vill stå på. Ungefär hälften av låtarna är riktigt tunga gitarrbaserade rockers, som Ogree Battle till exempel. Och det är klart, har man en gitarrist som Brian May går det ju inte att undvika. De låtarna är skivans bästa.

Men å andra sidan vill Queen, och framför allt Freddie Mercury, också briljera med sina ballader. Och helst ska det vara maximalt bombastiskt och pompöst. DET visste de redan 1974.
Det lyckas Queen också med på den här skivan.

Problemet är bara att det inte blir så där jättebra tillsammans. Queen II är på grund av balansproblem en ganska spretig platta och inte helt lättlyssnad.

Nr: 870/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar