The Musical Box: Konceptalbum som håller

måndag 30 maj 2011

Konceptalbum som håller

STYX - PARADISE THEATER - 1981

Styx album står inte så där jättehögt i kurs i min samling. Jag försöker faktiskt göra mig av med flera av dem.
Framgångarna med detta har dock uteblivit eftersom jag tydligen inte är helt ensam om att tycka ungefär detsamma...
En av de något bättre skivorna är dock Paradise Theatre från 1981. Det är ett konceptalbum som på något sätt faktiskt håller ihop.

Styx gillade ju det här med koncept, men det var sällan det höll längre än ett par låtar. Men här funkar det ovanligt nog.

Styx plankade ju allt och alla som var bättre, så fort de kom åt. Men Rockin´ the Paradise och Too Much Time On My Hands är trots det en rätt bra låtar för att komma från Dennis DeYoung & kompani.
MEN. Det går bara att spela den här skivan EN GÅNG. Två eller flera gånger klarar min skalle inte. Jag har testat. Då känns det som huvudet är fullproppat av bomull eller nåt annat liknande material, gullfiber eller fetvadd kanske.

I vilket fall som helst blir man som de där nollakollerna på Nollakoll-atollen. Man tappar omdömet. Nollakollerna var ett slags figurer som dök upp i ett avsnitt i en gammal Kalle Anka-pocket där Joakim och knattarna hamnar på en söderhavsö befolkad av invånare som inte hade koll på någonting...Joakim gjorde sig till kung över dem och tjänade så klart massor med pengar...
Men tillbaka till ämnet. Trots att man utan ansträngning säkert skulle kunna hitta nån koppling mellan Kalle Anka-serier och Styx.

Men innan det får man väl också nämna att vinylen har bilder inetsade med laser. Skittufft...men inte så där väldigt RARE!, som en del handlare på Tradera påstår.

Skivans b-sida gillar jag bäst. Delvis ska jag väl lägga till för säkerhets skull. Balladen She Cares är ett oväntat men trevligt inslag. Kanske skulle gossarna ändå kunna göra sig bra som kastratsångare?

Snowblind är inte heller så dum, en låt som skulle kunna få mig att omvärdera Styx åtminstone lite grand.
För tillfället i alla fall.
En gång.

Nr: borttagen ur samlingen

Mer om Styx:
Ett bra styx-album? (Equinox)
En smörig hårdrocksballad (Styx II)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar