The Musical Box: Psykedelia möter Grekland

lördag 11 februari 2012

Psykedelia möter Grekland

Nu är det dags för psykedelisk 60-talspop med grekiska grabbar, Demis Roussos och Vangelis. Jag sålde nämligen två Demis Roussos-plattor nyligen, som jag försökt bli av med hur länge som helst. Och så kom jag ihåg Aphrodite´s Child.
Jäpp, just den Demis som på 70-talet öste ut skivor med smäktande smörpop som bara funkade i Tyskland, och som bakgrundsmusik på porrklubbar.
Vangelis gick senare en helt annan väg och blev superstor inom eletronica.

Vem som köpte mina Demis-skivor?
Sorry, det har jag lovat att aldrig någonsin berätta. Det ingick så att säga i själva dealen. Han fick dem billigt.

Varför jag hade dem?
Det tar vi en annan gång...

Skit i det nu. Nu ska vi snacka Aphrodite´s Child, alltså Demis Roussos OCH Vangelis tillsammans. På 60-talet gjorde de ett par plattor. Jag har gruppens andra, It´s Five O´Clock från 1969.

Men visst låter det spännande?
Ungefär som:
Procol Harum möter schlager...
eller...
psykedelia mixad med grekisk folkmusik...

Och lite så är den här plattan.
Aphrodite´s Child lirade psykedelisk pop. De psykedeliska gitarrerna ylar...

Men det kuliga är att de blandar det både med grekisk folkmusik. Och, på den här skivan i alla fall (av nån för mej ännu okänd anledning) – country...

Och sen har ju Vangelis Papathanassious orgel, vibrafon och allt vad han nu använder, en viss inverkan på resultatet.
Och nog faen bräkte Demis redan på 60-talet.

Men det är roligt...Procol Harum möter psykedelia...och Grekland...

Nr: 1164/2000

3 kommentarer:

  1. Nämen... sålde du dina Demis-plattor? De var ju mer eller mindre obligatoriska i varje svenskt hem på 1970-talet, åtminstone den med "Forever and ever". Själv kan jag skryta med att jag som barn faktiskt mötte Demis på riktigt och fick hans autograf!

    SvaraRadera
  2. He, he. det tog ett par år att bli av med Demis, men nu är han ute ur samling.
    Och så blir jag lite avundsjuk, fan, det är inte alla som fått träffa Demis Roussos!

    SvaraRadera
  3. Mötet med Demis skedde på en grekisk restaurang i London. Jag var 12 eller 13 år, och var där på charterresa med föräldrarna. Demis var mycket kortvuxen och iförd ett slags kaftan, men skrev vänligt en autograf på ett av restaurangens visitkort. Tyvärr försvann autografen vid någon flytt...

    SvaraRadera