The Musical Box: Wet Willies sydstatssoul

fredag 24 februari 2012

Wet Willies sydstatssoul

Wet Willies första album, från 1971, sägs inte vara ett av deras bästa.

Men det duger gott åt mig. Det är en riktigt skön platta.

Wet Willie mixar sin fräcka southern rock med både rhythm´n´ Blues och tuff James Brown-soul. Det gör skivan till en liten läckerbit.

Och den funkar alldeles utmärkt när man tröttnat på de lite tyngre sydstatsgrejerna som Allman Brothers och Lynyrd Skynyrd, jazziga Sea Level eller countrygänget i Marshall Tucker Band.

Då kan Wet Willies skivor vara något att plocka fram.

Denna tidiga Capricorn-platta är inte helt lätt att hitta. Jag fick leta rätt länge innan den dök upp.

Och även om jag fick hålla till godo med en reissue från mitten av 70-talet är jag väldigt nöjd. Favoriten är Low Rider, en riktigt tung soulrocker av bästa märke.
Det där med tidiga återutgivningar har sin förklaring. Wet Willies tidiga album gick aldrig så där jättebra. Men när bandet i mitten av 70-talet fick en rad mindre radiohits, gavs de äldre skivorna ut igen.
Jag antar att en förstapressning kan vara väldigt svår att få tag på.

Nr: 831/2000

1 kommentar:

  1. Coolt omslag! Skivomslag är en konstgenre i sig, i framtiden kommer det räknas som en av de finare konstformerna och Hipgnosis kommer jämstallas med Rembrandt och folket kring honom.

    SvaraRadera