The Musical Box: Bittra, cyniska och storkäftade

söndag 12 december 2010

Bittra, cyniska och storkäftade

Australien är naturligtvis inte bara AC/DC, Men at Work och Paul Kelly. Hoodoo Gurus är ett rockband från Down Under som kan få till det ordentligt emellanåt. Trots att bandet var som störst i slutet av 1980-talet var det plattan Kinky från 1991 som fick mig att haja till ordentligt.
Det är en kul platta och en satirisk topspin av både punken och synthpopen. Hoodoo Gurus var bittra, cyniska och storkäftade. Precis så som rock ska vara, och så långt från Gary Numan* det bara går att komma.

1000 Miles Away är plattans coolaste låt och får mig att tänka på den där flygplansresan högt över molnen jag aldrig gjort.
Bandet bildades 1981 i Sidney, upplöstes 1998, men återförenades 2004. Hoodoo Gurus var störst i slutet av 80-talet, då storsäljarna Mars Needs Guitars, Blow Your Cool och Magnum Cum Louder gavs ut.
Kinky är dock den enda skivan jag har i min samling med den här gruppen. Jag ska börja leta efter de andra också.

* Brittisk synthpop-pionjär som man ska akta sig för...han har gjort en hemskt massa hemska skivor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar