The Musical Box: Årets bästa skivor

fredag 31 december 2010

Årets bästa skivor

Det har blivit en hel del nya plattor under 2010. Ärligt talat har jag inte riktigt koll på hur många, men nånstans mellan 100 och 150 är det säkert*. Om det räcker...
Nästan alla är jag väldigt nöjd med. 2010 blev året då jag fick tag i de Jefferson Airplane-skivor jag saknade, året jag upptäckte Eloy på allvar och året då jag hittade de där skivorna jag letat efter så länge, men inte hittat förrän nu.

Så det har inte varit lätt att välja ut de tio bästa skivköpen. Men här är de i alla fall. Skivorna är inte listade efter hur bra jag tycker de är. Jag gör inga sådana listor.

Midnight Oil – Head Injuries
Va fan, tänker nog en del. Det här kan väl inte vara något. Men det är det. Head Injuries är en ganska tidig Oil-platta och något helt annat än Diesel & Dust. Den kom 1979 och här är det tung hårdrock som gäller. En svårfångad platta, men nu har jag den. Äntligen.
Procol Harum – A Whiter Shade of Pale
Borde naturligtvis inköpts för flera år sedan, men nu fick jag tag i ett väldigt fint exemplar. Procol Harums bästa album hävdar jag, och en av de starkaste progressiva rockplattor som gjorts. PH är mer än bara låten med samma namn. Mycket mer.
Eloy – Dawn
Jag har nog köpt tio eloyskivor i år, men den här sticker ut. Dawn är riktigt kul och väldigt annorlunda från de flesta andra jag hört. En konceptsskiva som handlar om livet efter döden eller nåt sånt. Det här tyska bandet snor friskt från både Pink Floyd och Jethro Tull och det blir snorbra.
Jethro Tull – Heavy Horses
En av få Tull-plattor som saknades i samlingen. Det här är dessutom en av de bästa. Från tiden när Ian Anderson lirade folkrock och såg ut som ett skogstroll (men det har han väl alltid gjort). En skiva jag kan spela hur många gånger som helst.
Beatles – A Hard Day´s Night
Detta var den första beatlesskiva jag hörde, men av någon anledning köpte jag aldrig LP:n. Men när jag hittade den hos Klasses för en hundring kunde jag inte låta bli.
Rolling Stones – A Bigger Bang
Stones senaste hittade jag på vinyl på en obskyr sajt i Tyskland. Det blev svindyrt, men värt varenda krona. Det här är en av Stones allra bästa album.
Elvis Costello – Imperial Bedroom
Jag gav bara en tia för den här plattan, men jävlar vad bra den är. Costello gör lysande pop och det här blev snabbt en favorit. Är det möjligtvis en av hans bästa?
Pretty Things – Silk Torpedo
De här 60-talsrockarna har gjort plattor i nästan varenda genre som finns. Den här är från epoken som glamrockare. Utan att darra för mycket på rösten vill jag nog påstå att det är en av de bästa glamrockplattor jag hört.
Jack Green – Mystique
Köpte jag på chans på Tradera. Men vilken platta! Jack Green blev väl aldrig någon större kändis som soloartist, men här levererar han den bästa new wave-pop jag hört på väldigt länge. Sen gör det ju inget att skivan är näst intill omöjlig att få tag på.
Jefferson Airplane – Crown of Creation
Anses väl inte vara lika bra som Surrealistic Pillow, men fan vet. Det här är lysande bra psykedelisk pop från ett av de allra största banden. Hittade den hos Klasse, den också...




Bubblare
Roxy Music – Roxy Music
Banbrytande och skitbra!
Tom Petty – Mojo
En ny platta med en av de allra största. Överstyv, så klart!
Eloy – Inside
Sanslöst flummig spacerock.
Nick Lowe – Labour of Lust
Vad ska man säga. En fantastiskt bra platta.
Rockpile – Seconds of Pleasure
En klassiker för pubrockfansen.

* Har räknat, 322 blev det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar