The Musical Box: Moody Blues mainstream prog

lördag 7 april 2012

Moody Blues mainstream prog

MOODY BLUES - EVERY GOOD BOY DESERVES FAVOUR - 1971

Every Good Boy Deserves Favour är den näst sista av Moody Blues ”sju stora”. Om man gillar skivan, eller inte, hänger på hur noga man lyssnat de tidigare plattorna.
För ska man vara ärlig hade det inte hänt särskilt mycket sedan sist, alltså A Question Of Balance*.
Men å andra sidan var Moody Blues 1971 ett gäng rutinerade musiker som visste precis vad de ville. Så Every Good Boy... är så klart hur stilsäker som helst.

Men att kalla musiken på den här skivan för ”originell” är nog att gå ett steg för långt. Det är snarare mainstream progressiv rock, om det nu finns sånt.
Nåja, det finns ju ett antal rätt trevliga låtar på skivan ändå. Och det händer faktiskt att jag spelar den, även om den här (också) med åren blivit ganska knastrig.

The Story In Your Eyes kom jag att tänka på direkt. Det är en melodi som gärna sätter sig i bakhuvudet...och blir kvar. Men sen blir det svårare att plocka fram några höjdare. Det är lite jämntjockt om man säger så.

En skitlåt måste jag dock nämna, inledningen med Procession, där Moody Blues blandar in både sitar och medeltida flöjt.

Jag antar att Graeme Edge med det ville visa sig både innovativ och progressiv, men det blir inte bra.


Snarare är det nog så att den låten kanske skrämmer bort nya lyssnare. Vilket så klart skulle vara tråkigt.

Every Good Boy... räknas ju trots allt som en av Moody Blues ”sju stora”.

Nr: 1626/2000


* A Question Of Balance från 1970 gjorde jag mig tyvärr av med för flera år sedan. Mitt exemplar var nämligen mer eller mindre sönderspelat och jag tänkte väl att ”den skivan hittar jag väl ganska enkelt”, men inte...Ett nytt ex finns dock i den långsiktiga inköpsplanen...

2 kommentarer:

  1. My Song är ju ett mästerverk! One More Time To Live är också en riktigt skön låt. Men visst, en del mer intetsägande låtar finns också med på plattan.

    SvaraRadera
  2. My song är nog min favorit från plattan MEN Olle, Procession är ju en av dom läckraste inledningar som gjorts på platta :)

    SvaraRadera